Our publications

Find here all our publications deposited on the platform of open archives HAL.



309 documents

Journal articles

  • Adrien Vidal, Philippe Herzog, Christophe Lambourg, Jacques Chatron. Comparison of Transaural Configurations Inside Usual Rooms. Journal of the Audio Engineering Society, 2023, 71 (4), pp.202-215. ⟨hal-04073157⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin, Déborah Chamouilli. Un questionnaire phénoménologique pour les psychothérapies des sujets à haut potentiel intellectuel. Chroniques phénoménologiques, 2023, 23, pp.27-34. ⟨hal-04046552⟩
  • Stephen Mcadams, Etienne Thoret, Grace Wang, Marcel Montrey. Timbral cues for learning to generalize musical instrument identity across pitch register. Journal of the Acoustical Society of America, 2023, 153 (2), pp.797-811. ⟨10.1121/10.0017100⟩. ⟨hal-03970763⟩
  • Régis Trapeau, Etienne Thoret, Pascal Belin. The Temporal Voice Areas are not “just” Speech Areas. Frontiers in Neuroscience, 2023, 16, ⟨10.3389/fnins.2022.1075288⟩. ⟨hal-03926519⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Mise en évocation : Entretien d'explicitation et méthode de l'Actors Studio. Expliciter : bulletin d'info de l'association loi 1901 GREX, 2023, Hors-série (1), pp.53-61. ⟨hal-03992877⟩
  • Magali Boutrais, Ivan Magrin-Chagnolleau, Maryse Maurel, Patricia Rottement. Le rôle du corps dans la mise en évocation, le remplissement intuitif et la présentification dans le cadre d'un entretien d'explicitation. Expliciter : bulletin d'info de l'association loi 1901 GREX, 2023, 137, pp.37-41. ⟨hal-04016033⟩
  • Etienne Thoret, Mitsuko Aramaki, Lionel Bringoux, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Hearing elliptic movements reveals the imprint of action on prototypical geometries. Cognition, 2023, 238, pp.105478. ⟨10.1016/j.cognition.2023.105478⟩. ⟨hal-03836001v2⟩
  • Felipe Ariani, Marcelo Caetano, Javier Elipe Gimeno, Ivan Magrin-Chagnolleau. Créativité assistée par ordinateur : composer la musique d'un film en utilisant uniquement sa courbe de luminosité extraite automatiquement. Arts et sciences , 2023, 7 (1), pp.12-21. ⟨hal-03992730⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Le rôle de l'auto-explicitation en recherche. Expliciter : bulletin d'info de l'association loi 1901 GREX, 2023, Hors-série (1), pp.105-111. ⟨hal-03992909⟩
  • Jean Vion-Dury, Manuel DIAS ALVES, Gaëlle Mougin. Le projet Sons , Musique, Thérapie. : Essai d’une recherche multiparadigmatique fondée par la phénoménologie.. Chroniques phénoménologiques, 2022, 22, pp.29-77. ⟨hal-03932946⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin, Déborah Chamouilli. Le Haut Potentiel Intellectuel chez l'adulte : État des lieux en psychologie et problèmes épistémologiques associés. PSN - psychiatrie, sciences humaines, neurosciences, 2022, 20 (3), pp.85-114. ⟨hal-03881240⟩
  • Corentin Bernard, Richard Kronland-Martinet, Madeline Fery, Sølvi Ystad, Etienne Thoret. Tactile perception of auditory roughness. JASA Express Letters, 2022, ⟨10.1121/10.0016603⟩. ⟨hal-03829829v2⟩
  • Laurent Bergerot, Jean-Yves Blaise, Iwona Dudek, Anthony Pamart, Mitsuko Aramaki, et al.. Combined Web-Based Visualisation of 3D Point Clouds and Acoustic Descriptors: An Interdisciplinary Challenge. Heritage, 2022, 5 (4), pp.3819-3845. ⟨10.3390/heritage5040197⟩. ⟨halshs-03880890⟩
  • Fanny Dujardin. Partages de l’écoute : l’art écologique de Félix Blume. Marges - Revue d’art contemporain, 2022, 35, pp.30-43. ⟨10.4000/marges.3029⟩. ⟨hal-03852882v2⟩
  • Fanny Dujardin, Alix Tulipe. Situations d’enregistrement : Entretiens croisés avec des documentaristes sonores. La Revue Documentaires, 2022, 32 (1), pp.131-148. ⟨10.3917/docu.032.0131⟩. ⟨hal-03852920v2⟩
  • Fanny Dujardin, Alix Tulipe. Détourner le regard pour mieux tendre l’oreille. La Revue Documentaires, 2022, N° 32 (1), pp.9-15. ⟨10.3917/docu.032.0009⟩. ⟨hal-03852897v2⟩
  • Natacha Cyrulnik. To Identify the Evolution of Tourism Practices in a Sensitive Way Through Documentary. IGI GLOBAL, 2022, Advances in Hospitality, Tourism, and the Services Industry, pp.538-555. ⟨10.4018/978-1-6684-3369-0.ch026⟩. ⟨hal-03780884⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. UN LONG CHEMIN VERS L’AUTHENTICITÉ : LA MUSIQUE DE LOKUA KANZA, PÉPÉ OLÉKA ET TITA NZEBI. d.a.t. [divulgazioneaudiotestuale], 2022. ⟨hal-03691343⟩
  • Laetitia Petit, Uranie Michet, Jean-Marie Brohm. Écouter ou entendre la musique ?. Connexions, 2022, Construction de la pensée et crise de confiance, 116. ⟨hal-03700702⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Phénoménologie du labyrinthe intérieur. Chroniques phénoménologiques, 2022, 21, pp.22-26. ⟨hal-03666552⟩
  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Michaël Wiertlewski, Sølvi Ystad. Rhythm perception is shared between audio and haptics. Scientific Reports, 2022, 12, ⟨10.1038/s41598-022-08152-w⟩. ⟨hal-03613894⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. The Relationship between Photo Retouching and Color Grading. Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science, 2022, 14 (1), pp.79-86. ⟨hal-03572545v2⟩
  • Rémi Adjiman, Rosine O'Kelly, Marine Brun-Fanzetti, Cyrulnik Natacha, Clément Delarbre, et al.. Approcher la notion d'atmosphère à travers le film All These Creatures de Charles Williams. p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e, 2022, 6. ⟨hal-04003813⟩
  • Cyrulnik Natacha. Apprentissages du cinéma et terrains : la force du « faire » !. Synergies Europe, 2022, 17, pp.127 - 138. ⟨hal-04024956⟩
  • Jean-Yves Blaise, Iwona Dudek, Anthony Pamart, Laurent Bergerot, Adrien Vidal, et al.. Acquisition & integration of spatial and acoustic features: a workflow tailored to small-scale heritage architecture. ACTA IMEKO, 2022, Vol 11 (No 2 (2022)), pp. 1-14. ⟨halshs-03483210⟩
  • Julien Ferrando, Julie Deramond. Interprétation Musicale en Acoustique Patrimoniale Immersive (IMAPI), Patrimoines en Médiation. Actes des Rencontres Nationales sur les Recherches sur la musique, 2022. ⟨hal-03472930v2⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Reflections on the impact of creation research, practice-based research, and practice as research, and how to define and maximize that impact. Media Practice and Education, 2022, 23 (2), pp.105-111. ⟨hal-03623019v2⟩
  • Manuel Dias Alves, Gaëlle Mougin, Jean Vion-Dury. Le son, la conscience d’image et la phantasia. Chroniques phénoménologiques, 2021, 20, pp.31-42. ⟨hal-03460528⟩
  • Etienne Thoret, Thomas Andrillon, Damien Léger, Daniel Pressnitzer. Probing machine-learning classifiers using noise, bubbles, and reverse correlation. Journal of Neuroscience Methods, 2021, 362 (109297), ⟨10.1016/j.jneumeth.2021.109297⟩. ⟨hal-03063763⟩
  • Elena Biserna. Inserirsi nei vuoti: Loreto Martínez Troncoso. OperaViva, 2021. ⟨hal-03411120⟩
  • Benjamin Bressolette, Sébastien Denjean, Vincent Roussarie, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, et al.. MovEcho:A Gesture-Sound Interface Allowing Blind Manipulations in a Driving Context. ACM Transactions on Applied Perception, 2021, 18 (3), pp.1-19. ⟨10.1145/3464692⟩. ⟨hal-03324226⟩
  • Laetitia Petit. Les déliaisons musicales. Chroniques phénoménologiques, 2021, 19. ⟨hal-03299090⟩
  • Isabelle Singer. Frontiers in Atom Egoyan’s films: identity, imagination, and crossing through images. Film Journal, 2021. ⟨hal-03347952⟩
  • François Madurell, Hervé Platel, Géraldine Gaudefroy-Demombynes, François Cam, Nathalie Henrich-Bernardoni, et al.. L'observation des bénéfices attendus ou espérés d'ateliers musicaux dans les EHPAD : réflexions méthodologiques. Journal de Recherche en Education Musicale, 2021, 12 (1), pp.61-77. ⟨hal-03406306⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Explicitation phénoménologique des vécus d’arrière-plan et processus de résonances.. Chroniques phénoménologiques, 2021, 19, pp.32-44. ⟨hal-03282221⟩
  • Brigida Migliore. Le Giannimondo, Un plateau virtuel pour les musiciens pendant la crise sanitaire. Critical Studies in Improvisation / Études critiques en improvisation, 2021. ⟨hal-03557307⟩
  • Josephine Simonnot. Les archives sonores du CNRS - Musée de l'Homme. L'éducation musicale, 2021, Lettre d'information, 132, pp.3. ⟨halshs-03473684v2⟩
  • Jean Vion-Dury. Varela : inutile, incertain, pénible ?. Chroniques phénoménologiques, 2021, 18, pp.14-41. ⟨hal-03171155⟩
  • Caroline Landelle, Jérémy Danna, B Nazarian, M Amberg, F Giraud, et al.. The impact of movement sonification on haptic perception changes with aging. Scientific Reports, 2021, 11, ⟨10.1038/s41598-021-84581-3⟩. ⟨hal-03225674⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin, Chu-Yin Chen, Sophie Turcq, M Begnis, et al.. « Lâcher prise » et fluidité de la conscience. Mise au point d’un questionnaire d’évaluation, d’inspiration phénoménologique.. Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique, 2021, 179, pp.44-53. ⟨hal-02304014v3⟩
  • Jean Vion-Dury. Antidotes to Fragility. Constructivist foundations, 2021, 16 (3), pp.255-258. ⟨hal-03276101⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. La fiction au travail. Recherche et formation à la recherche au moyen d’images de fiction (cinéma, télévision ou Web). Images du travail, travail des images, 2021, La fiction au travail, 10. ⟨halshs-03178435⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Futurs utopiques et dystopiques : Comment la fiction aide à penser l’évolution. Arts et sciences , 2021, 5 (1), pp.1-11. ⟨hal-02346294v4⟩
  • Jocelyne Leblanc, Anne Philippon, Ivan Magrin-Chagnolleau, Marie-Hélène Lachaud, Magali Boutrais. Pratiquer l'entretien d'explicitation à distance : petit ABC. Expliciter : bulletin d'info de l'association loi 1901 GREX, 2021, 130, pp.51-60. ⟨hal-03515048⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier, Christophe Lamotte. Nord Paradis, un film improbable dans la carrière de Christophe Lamotte. Et un support improbable dans la formation à l’enquête de terrain en sciences sociales ?. Images du travail, travail des images, 2021, La fiction au travail, 10. ⟨halshs-03178392⟩
  • Tian Tian. Qing de Xu Yi : Une interprétation musicale de la pensée taoïste. Le GRiii - Journal du Groupe de Recherche sur la Musique Interdisciplinaire Interlaboratoire International, 2021, 8, pp.4-15. ⟨hal-03562393⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. L’écriture fictionnalisée du documentaire Reprise : un modèle d’investigation pour les sciences sociales ?. Images du travail, travail des images, 2021, La fiction au travail, 10. ⟨halshs-03178326⟩
  • Natacha Cyrulnik. Expérimenter l’atmosphère au cinéma pour construire l’interdisciplinarité. Revue française des sciences de l'information et de la communication, 2021, 21, ⟨10.4000/rfsic.10632⟩. ⟨hal-03154362⟩
  • Rémi Adjiman. Ambiance sonore et émergence des significations : les différentes lectures mobilisées par le spectateur et le monteur son. Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, 2021. ⟨hal-03856692⟩
  • Christine Esclapez, Grazia Giacco. L’atelier éclaté : en-jeux dans la composition et l’interprétation musicales. Percées, A paraître. ⟨hal-03500817⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. L'analyse des Entretiens Phénoménologiques Expérientiels par la méthode des saillances résonances. Vers une pensée multi-paradigmatique.. Chroniques phénoménologiques, 2020, 17, p 34-37. ⟨hal-03039113⟩
  • Jason Noble, Etienne Thoret, Max Henry, Stephen Mcadams. Semantic dimensions of sound mass music: mappings between perceptual and acoustic domains. Music Perception, 2020, 38 (2), ⟨10.1525/MP.2020.38.2.214⟩. ⟨hal-03034997⟩
  • Adrien Vidal, D. Bertin, F. Drouot, Richard Kronland-Martinet, C. Bourdin. Improving the Pedal Force Effectiveness Using Real-Time Sonification. IEEE Access, 2020, 8, pp.62912-62923. ⟨10.1109/ACCESS.2020.2984211⟩. ⟨hal-02545769⟩
  • Etienne Thoret, Baptiste Caramiaux, Philippe Depalle, Stephen Mcadams. Learning metrics on spectrotemporal modulations reveals the perception of musical instrument timbre. Nature Human Behaviour, 2020, ⟨10.1038/s41562-020-00987-5⟩. ⟨hal-03033757⟩
  • Laetitia Petit. L'infantile et les sortilèges. A propos de l'enfant et les sortilèges de Maurice Ravel et Colette.. Prétentaine, 2020, Le langage et ses masques, 35/36, pp.315-325. ⟨hal-02948189v2⟩
  • María Navarro-Cáceres, Marcelo Caetano, Gilberto Bernardes, Mercedes Sánchez-Barba, Javier Merchán Sánchez-Jara. A Computational Model of Tonal Tension Profile of Chord Progressions in the Tonal Interval Space. Entropy, 2020, ⟨10.3390/e22111291⟩. ⟨hal-03022217⟩
  • Jocelyn Rozé, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. Cellists’ sound quality is shaped by their primary postural behavior. Scientific Reports, 2020, 10 (1), ⟨10.1038/s41598-020-70705-8⟩. ⟨hal-03031439⟩
  • Natacha Cyrulnik. Documentary narrative for a new understanding of a stigmatized public space. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 2020, 7, pp.227 - 241. ⟨10.21814/rlec.2121⟩. ⟨hal-03036860v2⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. Raising the word from images of fiction: a matter of public science or public art?. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 2020, Arte pública para a comunicação turística, 7 (1), pp.243-255. ⟨10.21814/rlec.2213⟩. ⟨halshs-02884317⟩
  • Thomas Bordonné, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad, Olivier Derrien, Mitsuko Aramaki. Exploring Sound Perception through Vocal Imitations. Journal of the Acoustical Society of America, 2020, 147 (5), pp.3306-3321. ⟨hal-02568513⟩
  • Loïc Chomienne, Cedric Goulon, Gaëtan Parseihian, Lionel Bringoux. Subjective vertical in presence of visual or auditory cues: Towards an allocentric dependence?. Movement & Sport Sciences - Science & Motricité, In press, ⟨10.1051/sm/2019036⟩. ⟨hal-02458229⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. Stimuler la réflexion à partir d'images de fiction. Une nouvelle forme de science publique ou d'art public ?. Culture et recherche, 2020, Recherche culturelle et sciences participatives, 140, pp.38-39. ⟨halshs-02491537⟩
  • Corentin Bernard, Sølvi Ystad, Jocelyn Monnoyer, Michael Wiertlewski. Detection of friction-modulated textures is limited by vibrotactile sensitivity. IEEE Transactions on Haptics (ToH), 2020. ⟨hal-02611574⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Kidjo et Tchangodei. Deux symboles béninois de l’interculturalité. Courrier. Afrique-Caraïbes-Pacifique-Communauté européenne, A paraître. ⟨hal-02946635⟩
  • Christine Esclapez. Vers une éthique de la participation?. Culture et recherche, 2020, Recherche culturelle et sciences participatives, 140. ⟨hal-02306648⟩
  • Christine Esclapez, Sylvain Brétéché. L'objet (du) musicologique. Réflexion métamusicologique. Itamar, 2020, 6, pp.236-260. ⟨hal-02918569⟩
  • Ammie K Kalan, Eleonora Carmignani, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad, Jacques Chatron, et al.. Chimpanzees use tree species with a resonant timbre for accumulative stone throwing. Biology Letters, 2019, Biology Letters, 15 (12), pp.6. ⟨10.1098/rsbl.2019.0747⟩. ⟨hal-02378108⟩
  • Mathilde Meissirel, Gaëlle Mougin, Jean Vion-Dury. Neurofeedback et subjectivité : l'entretien phénoménologique expérientiel pour mieux comprendre le vécu des patients. Chroniques phénoménologiques, 2019. ⟨hal-02416414⟩
  • Jean Cristofol. Traverses, Introduction antiAtlas journal #3. antiAtlas Journal, 2019. ⟨hal-02422143⟩
  • Rémi Adjiman. Au cœur de l’évolution de la chaîne de fabrication cinématographique Le cas du monteur son. Les Cahiers du numérique, 2019, Dispositifs numériques et organisations, volume 15 (2019/4), pp.39 à 65. ⟨hal-02491684v2⟩
  • Marine de Vandeul, Jozef Vervoort, Jacques Grapperon, Tantely Razafimahéfa, Jean Vion-Dury. QUANTITATIVE EFFECTS OF AUDITORY STIMULATION ACCORDING TO THE TOMATIS METHOD. A PRELIMINARY STUDY OF CORRELATION BETWEEN TOMATIS LISTENING TEST AND AUDITORY COGNITIVE EVOKED POTENTIALS. Advance, 2019. ⟨hal-02311520⟩
  • Natacha Cyrulnik. The documentary in french « cités » changes representations. Social Systems, Culture and Developpement n°9, 2019. ⟨hal-02335064⟩
  • Baptistine Marcel. Corps musicien en liberté. Les chantiers de la création, 2019. ⟨hal-02318583v2⟩
  • Vincent Tiffon. Recension : Karlheinz Stockhausen. Comment passe le temps. Essais sur la musique 1952-1961 . Éd. Philippe Albèra, trad. de l’allemand par C. Mayer. Genève : Contrechamps, 2017. 331 p.. Revue de musicologie, 2019. ⟨hal-02371249⟩
  • Peter Francis Sinclair. Locustream, un dispositif d’écoute ouvert . Culture et recherche, 2019, Recherche Culturelles et sciences participatives, 140, pp.30-31. ⟨halshs-03255115⟩
  • Rosine O'Kelly. Les Neiges du cinéma asiatique. CinémAction, 2019, La météo au cinéma : faire la pluie et le beau temps, 169. ⟨hal-02003483v2⟩
  • Ludmila Postel. Le son dans l’expérience vidéoludique. The Conversation, 2019. ⟨hal-03527968⟩
  • Natacha Cyrulnik. le documentaire, vers une écologie filmique.... Registres, revue d'études théâtrales, 2018. ⟨hal-01872282⟩
  • Jonathan Bell. Avant-gardes in Musical Notation and Their Impact on the Music. Integral Music Theory, 2018, Academic Forum Integral Music Theory 2017 (International Online Conference) Conference Papers, pp.62-77. ⟨hal-01802961⟩
  • Manuel Dias Alves, Jean Arthur Micoulaud-Franchi, Nicolas Simon, Jean Vion-Dury. Electroencephalogram Modifications Associated With Atypical Strict Antipsychotic Monotherapies. Journal of clinical psychopharmacology, 2018, 38 (6), pp.555-562. ⟨10.1097/JCP.0000000000000953⟩. ⟨hal-02146856⟩
  • Brigida Migliore. Une relecture métaphorique de la greffe dans La scala del cielo de Zad Moultaka. Euterpe, 2018, 31-32. ⟨hal-02970001⟩
  • Brigida Migliore. Une déclinaison de la greffe dans l'opéra arabe de Zad Moultaka. ITAMAR. Revista de investigación musical: territorios para el arte, 2018, 4, pp.502-527. ⟨hal-02969900⟩
  • Elena Biserna. 'Step by Step'. Reading and Re-writing Urban Space Through the Footstep. Journal of Sonic Studies, 2018, Materials of Sound, 16. ⟨hal-02926687⟩
  • Elena Biserna. SoundBorderscapes : vers une ècoute critique de la frontière. antiAtlas Journal, 2017, FICTIONS AUX FRONTIÈRES, 2. ⟨hal-02921127⟩
  • Isabelle Singer. Atom Egoyan: dans l'intimité d'un cinéaste. CinémAction, 2015. ⟨hal-03661701⟩
  • Elena Biserna, Peter Francis Sinclair. Introduction: Audio Mobility . Wi: Journal of Mobile Media, 2015, 9 (2). ⟨hal-02926724⟩
  • Elena Biserna. Mediated Listening Paths: Breaking the Auditory Bubble. Wi: Journal of Mobile Media, 2015. ⟨hal-03612613⟩
  • Elena Biserna. Urban Tools. Mobile technologies as bodily improvisation devices. Lo Squaderno, 2013, 28. ⟨hal-02926725⟩
  • Isabelle Singer. « Dead Man (2005) ou la désignation du sujet selon Jim Jarmusch ». Bulletin du Ciclaho, 2012, Le Cinéma parle! Etude sur le verbe et la voix dans le cinéma anglophone, 6. ⟨hal-03628795⟩
  • Elena Biserna. The Abramović Method . Necsus - European Journal of Media Studies, 2012, 2. ⟨hal-02926726⟩
  • Elena Biserna. Sound(scape) & Vision nell’architettura contemporanea. La Torre dei Venti, Paramorph e la Mix House . Cinergie. Il cinema e le altre arti, 2011, 21. ⟨hal-02926727⟩
  • Mireille R Besson, Aline Frey, Mitsuko Aramaki. Is the distinction between intra-and extra-musical meaning implemented in the brain? Comment on "Towards a neural basis of processing musical semantics" by Stefan Koelsch. Physics of Life Reviews, 2011, 8 (2), pp.112-113. ⟨10.1016/j.plrev.2011.05.006⟩. ⟨hal-02437149⟩
  • Isabelle Singer. Au fil du temps (1976) ou la loi du seuil. Conserveries mémorielles, 2010. ⟨hal-03661704⟩
  • Elena Biserna. Topological Sounds. L'universo sonoro di Bruce Nauman. Cinergie. Il cinema e le altre arti, 2010, 19, pp.26-27. ⟨hal-02926728⟩
  • Isabelle Singer, Philippe Morice. Qui fabrique et qui regarde ?. Mise au Point, 2009, 1, ⟨10.4000/map.1255⟩. ⟨hal-03611130⟩
  • Christine Esclapez. « Polyphonie[s], L’Histoire au singulier pluriel ». ITAMAR. Revista de investigación musical: territorios para el arte, 2009, 2, pp.2386 - 8260. ⟨hal-02794998⟩
  • Isabelle Singer. « La représentation théâtrale chez Jean Renoir ». L'Avant-Scène Cinéma, 2005. ⟨hal-03686722⟩

Conference papers

  • Joris Agator. Synthèse Perceptive de Champ Sonore Tridimensionnel. JJCAAS 2023 : Journées Jeunes Chercheurs en Audition, Acoustique musicale et Signal audio, Société Française d'Acoustique [SFA], Sciences et Technologies de la Musique et du Son [UMR 9912 - STMS], Apr 2023, Paris, France. ⟨hal-04073785⟩
  • Christophe Luzi, Richard Walter, Christine Esclapez, Josephine Simonnot. Organisation d'un cycle de séminaires "Archives sonores « vivantes » Patrimoine, langue, création et territoires insulaires". Archives sonores « vivantes » Patrimoine, langue, création et territoires insulaires, UMR CNRS 6240 LISA, Mar 2023, Corte, France. ⟨hal-04011196⟩
  • Vincent Tiffon. Le Fonds Jean-Claude Risset du laboratoire PRISM. Rencontres de la musicologie numérique: Quel avenir pour la musicologie numérique ? Structuration, pérennité, transmission?, Dec 2022, Paris, France. ⟨hal-03925754⟩
  • Pierre Fleurence, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. The Importance of Audio Objects Context on the Representation of an Auditory Space: Creation of Immersive Soundscapes for a Perceptual Evaluation. IMERSA 2022, Oct 2022, Montréal, Canada. ⟨hal-03857283⟩
  • Théophile Dupré, Mitsuko Aramaki, Sébastien Denjean, Richard Kronland-Martinet. Spatial integration of dynamic auditory feedback in electric vehicle interior. AES International Conference on Audio for Virtual and Augmented Reality, Aug 2022, Redmond, WA, United States. ⟨hal-03844928⟩
  • Julien De Muynke, Nolan Eley, Julien Ferrando, Brian F. G. Katz. Preliminary analysis of vocal ensemble performances in real-time historical auralizations of the Palais des Papes. 2nd Symposium: The Acoustics of Ancient Theatres, Jul 2022, Verona, Italy. pp.1-4. ⟨hal-03724967⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. A Phenomenological Approach to Color Theory and Aesthetics. Proceedings of AIC 2022, Jun 2022, Toronto, Canada. ⟨hal-03710059⟩
  • Loïc Reboursiere, Thierry Dutoit, Vincent Tiffon. GUITAR IMPROVISATIONS WITH HEXAPHONIC MULTIEFFECT (GIHME) DATASET AND PRACTICE ANALYSIS. Sound and Music Computing Conference 2022, Jun 2022, Saint-Etienne, France. ⟨hal-03962876v2⟩
  • Marie Chosson, Aurore Monod Becquelin, Alain Breton, Josephine Simonnot. La cacofonía frente a la repetición en los diálogos rituales tseltales. Colloque international - Imitación, adopción e innovación en Mesoamérica, INAH; LESC-EREA; ARCHAM; CEMCA, May 2022, Ciudad de Mexico, México. ⟨hal-03979041⟩
  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sølvi Ystad, Michael Wiertlewski. Eyes-Off Your Fingers: Gradual Surface Haptic Feedback Improves Eyes-Free Touchscreen Interaction. CHI '22: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Apr 2022, New Orleans, United States. pp.1-10, ⟨10.1145/3491102.3501872⟩. ⟨hal-03658982⟩
  • Théophile Dupré, Sébastien Denjean, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Modèle de micro-modulations et filtrage formantique pour la synthèse de sons de sonification intérieure de la dynamique pour les véhicules électriques. 16ème Congrès Français d'Acoustique, CFA2022, Société Française d'Acoustique; Laboratoire de Mécanique et d'Acoustique, Apr 2022, Marseille, France. ⟨hal-03847798⟩
  • Michèle Castellengo, Dana Rappoport, Joséphine Simonnot. Le 'doux-rugueux' dans le Jeu Vocal à Deux Voix (île de Flores, Indonésie orientale). 16ème Congrès Français d'Acoustique, CFA2022, Société Française d'Acoustique; Laboratoire de Mécanique et d'Acoustique, Apr 2022, Marseille, France. ⟨hal-03848053⟩
  • Adrien Vidal, Elliot Cosneau, Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Évaluation perceptive de systèmes de son 3D en présence de perturbations. 16ème Congrès Français d'Acoustique, CFA2022, Société Française d'Acoustique; Laboratoire de Mécanique et d'Acoustique, Apr 2022, Marseille, France. ⟨hal-03848035⟩
  • Simon Fargeot, Adrien Vidal, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Caractérisation perceptive des distorsions spatiales de sources sonores réparties au sein d’édifices patrimoniaux. 16ème Congrès Français d'Acoustique, CFA2022, Société Française d'Acoustique; Laboratoire de Mécanique et d'Acoustique, Apr 2022, Marseille, France. ⟨hal-03848047⟩
  • Fanny Dujardin. Ce que la fiction fait à la restitution du récit documentaire : réflexion autour d’une expérience de retour de pièce sonore. « Méthodes collaboratives en recherche et création » - Journée d'étude du laboratoire PRISM., Pascal Césaro; Ivan Magrin-Chagnolleau; PRISM; Aix Marseille Université; CNRS, Dec 2021, Marseille, France. ⟨hal-03521681v2⟩
  • Caroline Boë. Petit musée virtuel de la Pollution sonore : la sonothèque anthropohony.org. No(s)Limites, ESAAIX, Locus Sonus, Dec 2021, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-03501036v2⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. Faire parler les atomistes. Retour sur le film Sur les traces des atomistes. De l’image à la parole, de la parole à l’image. « Elicitation interview » et autoconfrontation en sciences sociales : outils, films, témoins, Dec 2021, Evry, France. ⟨halshs-03513279⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Musique, danse & Santé : quelles perspectives pour la recherche-création ?. Musique, danse & Santé : quelles perspectives pour la recherche-création ?, GRiiiM, Dec 2021, Guadeloupe, France. ⟨hal-03507830⟩
  • Konstantinos Alevizos. Interprétation du système linguistique épicurien à travers une lecture du texte de Laërce : connexion entre langue et réalité, fondée sur la notion de prolepse.. Colloque international "Langage(s), Discours et Traduction " (LangDTrad), VIe édition Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures Etrangères, Nov 2021, Bucarest, Roumanie. ⟨hal-03466489⟩
  • Isabelle Singer. Doc’s Kingdom (1988), Route One USA (1989), Dear Doc (1990) de Robert KRAMER : la trilogie « Doc ». Journées d'étude Robert Kramer, Nov 2021, La Rochelle, France. ⟨hal-03467537⟩
  • Isabelle Singer. « Le Cinéma de Robert Kramer -Introduction de Doc's Kingdom ». Le Cinéma de Robert Kramer, université de La Rochelle, Nov 2021, La Rochelle (17000), France. https://videos.univ-lr.fr/video/2249-le-cinema-de-robert-kramer-introduction-de-docs-kingdom/. ⟨hal-03955271⟩
  • Madeline Fery, Corentin Bernard, Etienne Thoret, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. Audio-Tactile Perception of Roughness. CMMR2021, Music in the IA Era, Keiji Hirata, Satoshi Tojo, Tetsuro Kitahara, Nov 2021, Tokyo, Japan. pp.303. ⟨hal-03511104⟩
  • Fanny Dujardin. Écrire avec les voix des autres : quels enjeux éthiques derrière le « beau documentaire » ?. Le désir de belle radio aujourd’hui / le documentaire, Nov 2021, Montpellier, France. ⟨hal-03747185⟩
  • Charles de Paiva Santana, Javier Elipe Gimeno. The Transcoding Paradigm and the association of music and experimental film. 18th International Conference on Music Analysis and Theory, Gruppo Analisi e Teoria Musicale (GATM), Oct 2021, Rimini, Italy. p. 43. ⟨hal-03539942⟩
  • Jean Vion-Dury. Le son, la mémoire et l'imaginaire : une approche phénoménologique. Son(s) et Mémoire(s) (journée d'étude), Paul Bloyer, Audrey Moutat, Gérard Chandès, Oct 2021, Limoges, France. ⟨hal-03407862⟩
  • Caroline Boë. Listen to the sounds that invade us. X International FKL Symposium on Soundscape "Unheard Landscapes", FKL | École de la Nature et du Paysage | AAU CRESSON, Oct 2021, Blois, France. ⟨hal-03501018⟩
  • Jean Vion-Dury. Que cache le lâcher prise ?. Journées Psychiatriques Saujon-Royan, O. Dubois, Oct 2021, Saujon, France. ⟨hal-03372660⟩
  • Gerhard Lock, Charles de Paiva Santana, Kerri Kotta. Musical Form, Tension and Texture in Tüür’s Flamma for String Orchestra : A Multiperspective Approach. Tenth European Music Analysis Conference (EUROMAC-10), Conservatoire Tchaïkovski de Moscou, Sep 2021, Moscou, Russia. pp. 291-292. ⟨hal-03539948⟩
  • Charles de Paiva Santana, Didier Guigue. A Model for the Analysis of Orchestration and Its Experimental Application to Núria G. Comas’ Recovery Zones. Tenth European Music Analysis Conference (EUROMAC-10), Conservatoire Tchaïkovski de Moscou, Sep 2021, Moscou, Russia. pp. 553-554. ⟨hal-03539946⟩
  • Marcelo Caetano, Philippe Depalle. On the Estimation of Sinusoidal Parameters Via Parabolic Interpolation of Scaled Magnitude Spectra. 2021 24th International Conference on Digital Audio Effects (DAFx), Sep 2021, Vienna, France. pp.81-88, ⟨10.23919/DAFx51585.2021.9768277⟩. ⟨hal-03813675⟩
  • Théophile Dupré, Sébastien Denjean, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Spatial Sound Design in a Car Cockpit: Challenges and Perspectives. 2021 Immersive and 3D Audio: from Architecture to Automotive (I3DA), Sep 2021, Bologna, France. pp.1-5, ⟨10.1109/I3DA48870.2021.9610910⟩. ⟨hal-03456711⟩
  • Adrien Vidal, Philippe Herzog, Christophe Lambourg, Jacques Chatron. HRTF measurements of five dummy heads at two distances. 2021 Immersive and 3D Audio: from Architecture to Automotive (I3DA), Sep 2021, Bologna, Italy. ⟨hal-03521905⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Handling Color in Photography and Film: From Photo Retouching to Color Grading. Proceedings of AIC 2021, Aug 2021, Milan, Italy. ⟨hal-03348321v2⟩
  • Marie Chosson, Alain Breton, Aurore Monod Becquelin, Josephine Simonnot. Prosodia conflictual y música salvaje en el ritual del Carnaval de Bachajon: marcadores de una etnohistoria compleja. Colloque international RITMO2 - Disciplinary and interdisciplinary approaches to repetition in Mesoamerica, Jul 2021, Nanterre (Université Paris X), France. ⟨hal-04050358⟩
  • Ludmila Postel. La recherche-création dans New Atlantis. Séminaire doctoral de la recherche-création, IRCAM, Jun 2021, Paris, France. ⟨hal-03527974⟩
  • Fanny Dujardin. Entre écriture collective et don du micro : deux expériences de partage de l’autorité dans le documentaire sonore. Salon des écritures alternatives en sciences sociales, Jun 2021, Marseille, France. ⟨hal-03537540v2⟩
  • Ludmila Postel. Penser les pratiques sonores en réseaux. Séminaire La recherche artistique participative : Nouvelles formes de recherches artistiques, l'expérimentation en réseau et le cyber activisme, May 2021, En ligne, France. ⟨hal-03527973⟩
  • Christine Esclapez. « Free improvisation as performance-interpretation ? ». Conférence Internationale Nova Contemporary Music Meeting (NCMM), May 2021, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-03500806⟩
  • Pascal Cesaro. "Ce qui se conçoit bien s’énonce clairement". Comment juger de la valeur d’un projet de film dans une formation d’auteur-réalisateur ?. LES ACCÉLÉRATEURS DE DÉVELOPPEMENT ET DE PRODUCTION DE PROJETS AUDIOVISUELS. Les « Pitch », « Workshop », « Network » : Pratiques, enjeux et expériences, Mar 2021, Toulouse, France. ⟨hal-03539516⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Interior sonification of Zero emission vehicles : strategy proposal and impact on driver’s perception. Forum Acousticum 2020, Dec 2020, Lyon (en ligne ), France. ⟨hal-03102926⟩
  • Etienne Thoret, Thomas Andrillon, Caroline Gauriau, Damien Leger, Daniel Pressnitzer. Sleep deprivation impacts speech spectro-temporal modulations. e-FA2020 (e- Forum Acusticum 2020 ), Dec 2020, Lyon, France. ⟨hal-03046356⟩
  • Etienne Thoret, Baptiste Caramiaux, P Depalle, S Mcadams. The different facets of timbre: data-driven modelling of musical instruments sounds perception. e-FA2020 ( e-Forum Acusticum 2020), Dec 2020, Lyon (en ligne), France. ⟨hal-03046374⟩
  • Jocelyn Roze, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. A TECHNOLOGICAL PLATFORM FOR ANALYZING AND IMPROVING MUSICIANS' SOUND-GESTURE INTERACTIONS. e-Forum Acousticum 2020, Dec 2020, Lyon, France. ⟨10.48465/fa.2020.0972⟩. ⟨hal-03099723⟩
  • Baptistine Marcel. Correspondances de chercheur.e.s « Analyser l’improvisation collective non-idiomatique en musique ». Nuit européenne des chercheur.e.s 2020, Nov 2020, MARSEILLE, France. ⟨hal-03105899⟩
  • Baptistine Marcel. « Analyser l'improvisation collective non-idiomatique en musique ». Nuit européenne des chercheur.r.e.s, Nov 2020, MARSEILLE, France. ⟨hal-03105890⟩
  • Karine Bartalucci, Patrick Abellard. L'utilisation de l'outil numérique et de la voix chantée dans le cadre du polyhandicap. 11ème Conférence IFRATH HANDICAP, Nov 2020, distanciel, France. ⟨hal-03589583⟩
  • Jean-Yves Blaise, Iwona Dudek, Anthony Pamart, Laurent Bergerot, Adrien Vidal, et al.. Space & sound characterisation of small-scale architectural heritage: an interdisciplinary, lightweight workflow. IMEKO TC-4 International Conference on Metrology for Archaeology and Cultural Heritage, Oct 2020, Trento, Italy. pp.263-268. ⟨halshs-02981084⟩
  • Julien Ferrando, Julie Deramond. Immersion Musicale en Acoustique Patrimoniale Immersive [I.M.A.P.I] : Reproduire les gestes d’interprétation des musiques patrimoniales dans un environnement numérique. Rencontres nationales sur les recherches en musique 2020, Direction générale de la création artistique. Ministère de la Culture, Oct 2020, Paris, France. ⟨hal-03011844⟩
  • Baptistine Marcel. "Analyser les musiques improvisées collectives libres aujourd'hui".. Rencontres nationales sur les recherches en musique., Oct 2020, PARIS, France. ⟨hal-03105910v2⟩
  • Caroline Boë. Ces sons qui nous envahissent, du dénoncé à l'énoncer. Rencontres Nationales sur les Recherches en Musique 2020, Ministère de la Culture, Oct 2020, Paris, France. ⟨hal-03119991⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. L’étude des trajectoires de musiciens africains à l’épreuve des notions de « don artistique », de « génie » et du « talent ». L'exemple de Lokua Kanza.. Jeunes chercheur.e.s en études africaines (JCEA), Jul 2020, Marseille, France. ⟨hal-02946685⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Les interactions entre percussionnistes et musiciens pour un état de transe réussie. Étude d’un cas de création entre Pépé Oléka et ses musiciens.. SoMuTHé, Feb 2020, Marseille, France. ⟨hal-02946705⟩
  • Jonathan Bell. Improvements in bach 0.8.1, a User's Perspective. SMC - Sound and Music Computing, 2020, Turin, France. ⟨hal-02773883⟩
  • Jonathan Bell, Aaron Wyatt. COMMON GROUND, MUSIC AND MOVEMENT DIRECTED BY A RASPBERRY PI. Tenor, 2020, Hambourg, France. ⟨hal-02774082⟩
  • Jean-Pierre Moreau. La rigueur théorique et la pratique du flou : au sujet du discours et de la méthode. Pratique de l'écoute, écoute de pratiques #15, Nov 2019, Marseille, France. ⟨hal-02907568⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon, Nicolas Darbon. El Camino Sonoro del Esclavo desde Benin hasta las Antillas francesas. Aspectos de la migración histórica y la creación musical en la comunidad actual. IIe MUSAM International Conference, Oct 2019, Madrid, España. ⟨hal-02946678⟩
  • Jonathan Bell, Dominique Fober, Daniel Fígols-Cuevas, Pedro Garcia-Velasquez. The BabelBox: an Embedded system for Score Distribution on Raspberry Pi with INScore, SmartVox and BabelScores. CMMR, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02280060⟩
  • Antoine Bourachot, Khoubeib Kanzari, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Perception of the object attributes for sound synthesis purposes. Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02264315⟩
  • Khoubeib Kanzari, Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sebastien Denjean, Michael Wiertlewski, et al.. A Real-time Synthesizer of Naturalistic Congruent Audio-Haptic Textures. CMMR 2019: 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429936⟩
  • Samuel Poirot, Stefan Bilbao, Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. On the Influence of Non-Linear Phenomena on Perceived Interactions in Percussive Instruments. International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Laboratoire PRISM, Oct 2019, Marseille, France. pp.629-640. ⟨hal-02429794⟩
  • Jocelyn Roze, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. An evidence of the role of the cellists' postural movements in the score metric cohesion. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429937⟩
  • Jocelyn Rozé, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. An evidence of the role of the cellists’ postural movements in the score metric cohesion. CMMR 2019 (Computer Music Multidisciplinary Research), Oct 2019, MARSEILLE, France. pp. 954-966. ⟨hal-02264634⟩
  • Sylvain Brétéché. The ‘Deaf listening’: Bodily qualities and modalities of musical perception for the Deaf. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Mitsuko Aramaki; Olivier Derrien; Richard Kronland-Martinet; Sølvi Ystad, Oct 2019, Marseille, France. ⟨halshs-02489085⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Zero-Emission Vehicles Sonification Strategy Based on Shepard-Risset Glissando. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429934⟩
  • Marco Buongiorno Nardelli, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Machines that listen: towards a machine listening model based on perceptual descriptors. Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02263890⟩
  • Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, et al.. A phenomenological approach to investigate the pre-reflexive contents of consciousness during sound production. Computer Music Multidisciplinary Research - CMMR2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02264344⟩
  • Rosine O'Kelly. "L'image atmosphérique au cinéma. Poétique du flou naturel" : Communication dans le cadre du colloque international "L'Art tout contre la machine - Technique et nature" - du 3 au 4 octobre 2019 - Université Paul-Valéry Montpellier 3.. "L'Art tout contre la machine - Technique et nature", Université Paul-Valéry Montpellier 3; Université Paris 8 Saint-Denis; Le Collège des Bernardins, Oct 2019, Montpellier, France. ⟨hal-02378097⟩
  • Isabelle Singer. "Route One USA" (Robert KRAMER, 1989) : Le trouble de la fiction dans le réel. 25ième Annual SERCIA Conference - Trouble on Screen, Université de Bretagne Occidentale, Sercia, Sep 2019, Brest, France. ⟨hal-02437221v2⟩
  • Jonathan Bell, Benedict Eris Carey. ANIMATED NOTATION, SCORE DISTRIBUTION AND AR-VR ENVIRONMENTS FOR SPECTRAL MIMETIC TRANSFER IN MUSIC COMPOSITION. TENOR, Jul 2019, Melbourne, Australia. ⟨hal-02280057⟩
  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sølvi Ystad, Michael Wiertlewski. Interferometric Tribometer for Wide -Range/High-Bandwidth Measurement of Tactile Force Interaction. IEEE World Haptics Conference 2019, Jul 2019, Tokyo, Japan. ⟨hal-02290021⟩
  • Jonathan Bell. The Risset Cycle, Recent Use Cases With SmartVox. ICMC, Jun 2019, New-York, United States. ⟨hal-02280055⟩
  • Jean-Pierre Moreau. ...et en transformant se transformer, l’œuvre comme projet.. 1ère journée d'étude du projet SoMuThé, Son, Musique, Thérapie., May 2019, Marseille, France. ⟨hal-02907504⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Les rites, l’oralité et le verbe à travers la musique de Pépé Oléka.. SoMuTHé, May 2019, Marseille, France. ⟨hal-02946713⟩
  • Vincent Tiffon. « Le dialogue du compositeur et du musicologie, In Freundschaft : Stockhausen selon Decarsin ». « Interroger les modernités musicales : vers une ‘généalogie du nouveau’ », Hommage à François Decarsin, May 2019, Paris, France. ⟨hal-02371297⟩
  • Baptistine Marcel. Corps individuel et corps social : expérimenter la musique au quotidien. Rencontres Arts, Écologies et Transitions, May 2019, Paris, France. ⟨hal-02315503v2⟩
  • Jonathan Bell. PARTITIONS DISTRIBUÉES EN RÉSEAU DANS LE CYCLE IN MEMORIAM JEAN-CLAUDE RISSET. Journées d'Informatique Musicale, May 2019, Bayonne, France. ⟨hal-02280058⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Impact des panégyriques et des rites sur la vie des gémellaires dans la tradition béninoise. Réseau FECODEV, Mar 2019, Paris, France. ⟨hal-02946723⟩
  • Vincent Tiffon. « Les débuts de l’Ircam : entretien avec Michel Decoust », https://medias.ircam.fr/xa418a1. « Les sciences des sons en action », Ircam, Mar 2019, Paris, France. ⟨hal-02371303⟩
  • Vincent Tiffon. Jean-Claude Risset and his interdisciplinary practice: what do (or could) the archives tell us?. CMMR, 2019, Marseille, France. ⟨hal-02371266⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon, Nicolas Darbon. Tombé du carton. La recherche musicologique sur Jean-Claude Risset et la naissance du Département « Éducation musicale & Arts plastiques » !. Hommage au scientifique et compositeur marseillais mort le 21 novembre 2016 Co-fondateur du secteur Musique (AMU) - Co-fondateur du laboratoire Perception Représentations Image Son Musique (PRISM) - Grand Prix de la Musique - Médaille d’or du CNRS Journée organisée par les étudiants du Master 2 Acoustique et Musicologie Avec les enseignants-chercheurs de PRISM Sous l’égide de PRISM et du secteur Musique et Sciences de la Musique, Nov 2018, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02960821⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. On the Traces of the Atomists: A Sidestep for a Sociological Field Researcher. Visualizing the political process. International visual sociology association. 36th annual conference, Université d'Evry Paris-Saclay, Jun 2018, Evry, France. ⟨halshs-02513999⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. La notion instable de tonalité dans les musiques dahoméennes modernes : analyse de "Houénou", chanson de Pépé Oléka. Colloque international ADECAm/MC, Jun 2018, Martinique, France. ⟨hal-02946727⟩
  • Jonathan Bell. AUDIOVISUAL SCORES AND PARTS SYNCHRONIZED OVER THE WEB. TENOR 2018, May 2018, Montreal, France. ⟨hal-01779806⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Présence du Vodún dans la Musique de Pépé Oléka.. CLeMM, Apr 2018, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02946698⟩
  • Caroline Boë. Le musilangage : une hypothèse d'origine commune entre la proto-musique et le proto-langage. Vers une sémiotique du sonore, PRISM AMU-CNRS, Jan 2018, Marseille, France. ⟨hal-02004782v3⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon. Migrations des musiques traditionnelles du Bénin vers la création contemporaine. ASSOCIATION MANIOC, Mar 2017, Perpignan, France. ⟨hal-02946696⟩
  • Konstantinos Alevizos. L'utilisation de techniques rythmiques dans le prélude de L’Enfant Noir (op. 17, 1) de Jean-Luis Florentz.. Jean-Louis Florentz, veilleur insoumis ?, Jan 2016, Lyon, France. ⟨hal-02465164⟩

Poster communications

  • Pierre Fleurence. L’importance du contexte pour la représentation d’un espace auditif : Création de paysages sonores immersifs pour une évaluation perceptive. Journées Jeunes chercheur·se·s en Audition, Acoustique musicale et Signal audio, Apr 2023, Paris, France. ⟨hal-04065288⟩
  • Josephine Simonnot. Automatic music analysis and "Musée de l'Homme" sound archives. Analytical Approaches To World Music 2020-2021, Jun 2021, Paris, France. 2021. ⟨halshs-03472999v2⟩
  • Baptistine Marcel. "Analyser les musiques improvisées collectives libres aujourd'hui". Rencontres nationales sur les recherches en musique., Oct 2020, PARIS, France. ⟨hal-03105905⟩
  • Sylvain Brétéché. ‘Visual music’? The Deaf experience: Vusicality and sign-singing. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. , Perception, Representations, Image, Sound, Music - Proceedings of the14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, 2019. ⟨halshs-02489053⟩
  • Jonathan Bell. Networked Head-Mounted Displays for Animated Notation and Audio-Scores with SmartVox. NIME - New Interfaces for Musical Expression, Jun 2019, Porto Allegre, Brazil. ⟨hal-02280046⟩
  • Jonathan Bell. Polyphonic Singing presented as a Multiplayer Classroom Online Game. Journées d'Informatique Musicale (JIM 2018), May 2018, Amiens, France. , pp.139-142, 2018. ⟨hal-01779807v2⟩

Books

  • Jean-Pierre Moreau. De la perception à la représentation - Analyser l’œuvre vidéomusicale. EME éditions, EAN13 : 9782806637475, 2021, CREArTe, Grazia Giacco ; John Didier, ISBN : 978-2-8066-3747-5. ⟨hal-03265295⟩
  • Javier Elipe Gimeno (Dir.). VIOLENCE ET SOCIÉTÉ : Composition sonore et film expérimental. EMSHA. , 2021, 9791036577604. ⟨hal-03505787⟩
  • Natacha Cyrulnik (Dir.). les interactions des métiers du cinéma, communiquer pour creér un film. 2021, 9791032003114. ⟨hal-03292657⟩
  • Richard Kronland-Martinet, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad. Perception, Representations, Image, Sound, Music 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers. Richard Kronland-MartinetSølvi YstadMitsuko Aramaki. Springer, Cham, 12631, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, Ronan Nugent, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03317960⟩
  • Konstantinos Alevizos. L’Art de la Fugue de Johann Sebastian Bach. Une analyse. Libreria Musicale Italiana, 41, pp.272, 2021, Studi e saggi, 9788855430791. ⟨hal-03208913⟩
  • Mondher Ayari, Jean-Marc Chouvel, Laetitia Petit (Dir.). Michel Imberty : La psychologie de la musique au-delà des sciences cognitives. 2021. ⟨hal-03183621⟩
  • Elena Biserna. Walking from Scores. Les presses du réel, In press. ⟨hal-03411117⟩
  • Christine Esclapez, Christian Hauer, Daniel Charles. Entendre le monde sonner.. Les chemins de ronde. , 2019, Collection "Strette"., Christian Tarting, 978-2-905357-14-4. ⟨hal-01780487⟩
  • Sylvain Brétéché, Christine Esclapez (Dir.). Music(s), Musicology and Science: Towards an Interscience Network.. Springer. 11265, pp.637-657, 2017, Music Technology with Swing. CMMR 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 11265. Springer. 637-657, Aramaki M., Davies M., Kronland-Martinet R., Ystad S. (eds). ⟨hal-02320292⟩
  • Elena Biserna, Precious Brown (Dir.). Cinema, Architecture, Dispositif. Campanotto, 2011. ⟨hal-02926729⟩
  • Elena Biserna, Frédéric Monvoisin, Philippe Dubois (Dir.). Extended Cinema. Le cinéma gagne du terrain. Campanotto, 2010. ⟨hal-02926732⟩
  • Christine Esclapez. La musique comme parole des corps. : Boris de Schloezer, André Souris et André Boucourechliev.. L'Harmattan. , 2007, Joseph-François Kremer, 978-2-296-04037-3. ⟨hal-03187210⟩

Book sections

  • Rémi Adjiman. La Sémio-pragmatique : modèle ou théorie ?. Presses Universitaires de Provence. La sémio-pragmatique Théories et pratiques Cinéma, télévision, audiovisuel, numérique, A paraître, Arts, 1032004126. ⟨hal-03856757v2⟩
  • Cyrulnik Natacha. Processus d’apprentissages du cinéma, en situations d’ateliers ou dans un cadre universitaire. L'enseignement des arts aux non-spécialistes, 2022. ⟨hal-03907596⟩
  • Laetitia Petit. De la métamorphose du langage musical aux langues musicales.... MJWFédition. Place du jugement dans l’interprétation. Psychanalyse, linguistique et littérature, pp. 85-94, 2022, 978-2-491494-75-9. ⟨hal-02493093⟩
  • Laetitia Petit, Fabienne Ankaoua, Béatrice Madiot. Chanter la douleur à la folie : Erwartung d'Arnold Schönberg. Corps, douleur, folie, 2022. ⟨hal-03133440⟩
  • Javier Elipe Gimeno. La composition musicale dans Diable, écoute, de Clio Simon. VIOLENCE ET SOCIÉTÉ Composition sonore et film expérimental, , 2022, 9791036577604. ⟨hal-03527118⟩
  • Laetitia Petit, Fabienne Ankaoua, Beatrice Madiot. Chanter la douleur à la folie : Erwartung d'Arnold Schönberg. La Douleur à l'oeuvre : corps, art, folie., A paraître. ⟨hal-03637825⟩
  • Elena Biserna. Réactiver une collection de partitions : Walking from Scores. Garance Dor; Vincent Menu. Partitions, Vroum, A paraître. ⟨hal-03612622⟩
  • Christine Esclapez. Sémiotiques (de la musique) et au-delà. La sémiotique et ses horizons, A paraître. ⟨hal-03845267⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Les styles prénataux: entre phénoménologie des vécus d'arrière-plan et les archétypes de l'inconscient collectif.. "Gli Stili Prenatali: fra fenomenologia dei vissuti di sfondo e archetipi dell'inconscio collettivo", in S. Guerra Lisi, F. Spampinato (éds), Dalle Arti all'Arte di Vivere, Sensibili alle foglie, Rome, à paraître en 2022., A paraître. ⟨hal-03607019⟩
  • Christine Esclapez. ‘Aller à…’. Boris de Schloezer et la réalité musicale. Presses Universitaires de Rennes. Boris de Schlœzer, un intellectuel européen, le philosophe, le traducteur, le musicologue, le critique, A paraître. ⟨hal-03347099⟩
  • Christine Esclapez. Cantos Robados (2005). Fatima Miranda. Or how to "steal" the Past and how tu "Put" it in the present time.. Filipa Magalhaes; Isabel Pires; Riccardo Wanke. Old is new. The presence of the past in the music of the present. International conference proceedings, 1, Faculdade de Ciencias Sociais e Humanas - Univeridade Nova de Lisboa, pp.94-100, 2022, NOVA Contemporary Music Journal. ⟨hal-03585112⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. La Méthode de l'Actors Studio : Genèse, Pratique et Phénoménologie. Être en scène, être en jeu. Statuts, esthétiques, processus et techniques pour l'interprète et le performeur, Presses universitaires de la Méditerranée, A paraître. ⟨hal-02342281v2⟩
  • Elena Biserna, Anna Raimondo. Ascoltare attraverso. Claudia Attimonelli et Caterina Tomeo. L'Elettronica è donna. Media, corpi, pratiche transfemministe e queer, Castelvecchi, In press. ⟨hal-03411106⟩
  • Elena Biserna. Walking and Narrating SoundBorderscapes An Experience in Hong Kong. Jacek Smolicki. Soundwalking. The Art of Walking and Listening through Time, Space, and Technologies, Routledge, In press. ⟨hal-03516762⟩
  • Ezin Pierre Dognon Dognon, Nicolas Darbon. Les migrations sonores entre le Bénin et les Antilles : de la route de l’esclave aux musiques actuelles. DYKINSON, S.L. EN, DESDE Y HACIA LAS AMÉRICAS Mùsicas y migraciones transoceànicas, , 2021, 978-84-1377-671-2. ⟨hal-02946656⟩
  • Marcelo Caetano, Carmine Cella. Imitative Computer-Aided Musical Orchestration with Biologically Inspired Algorithms. Handbook of Artificial Intelligence for Music, Springer International Publishing, pp.585-615, 2021, ⟨10.1007/978-3-030-72116-9_20⟩. ⟨hal-03813737⟩
  • Javier Elipe Gimeno. Composition musicale et construction du sens cinématographique dans le film Kristall, de Matthias Müller et Christoph Girardet. EMSHA. VIOLENCE ET SOCIÉTÉ Composition sonore et film expérimental, , 2021, 9791036577604. ⟨hal-03505847⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Chance and the Creative Process. Chance, Calculation and Life, ISTE Editions, pp.169-183, 2021, 9781786306678. ⟨hal-03098739⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Videor Audire : Une approche phénoménologique de l’écoute musicale. Musique et santé mentale : orchestrer la rencontre, Champ social, pp.218-232, 2021, 979-10-346-0626-9. ⟨hal-03059147⟩
  • Marcelo Caetano. Morphing Musical Instrument Sounds with the Sinusoidal Model in the Sound Morphing Toolbox. Perception, Representations, Image, Sound, Music, 12631, Springer International Publishing, pp.481-503, 2021, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-70210-6_31⟩. ⟨hal-03475202⟩
  • Laetitia Petit. L’interprétation et/ou l’herméneutique ?. Michel Imberty : La psychologie de la musique au-delà des sciences cognitives,, 2021. ⟨hal-03083889⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Zero-Emission Vehicles Sonification Strategy Based on Shepard-Risset Glissando. Richard Kronland-MartinetSølvi YstadMitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music Perception, Representations, Image, Sound, Music, 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, Springer Nature Switzerland AG 2021, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03324608⟩
  • Sylvain Brétéché. The Deaf Musical Experience.: Bodily And Visual Specificities: Corpaurality And Vusicality.. Richard Kronland-Martinet; Sølvi Ystad; Mitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music. 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, Springer-Verlag, pp.422-448, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6_28⟩. ⟨halshs-03130971⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Actors Studio. Encyclopædia Universalis, , 2021. ⟨hal-03098653⟩
  • Christine Esclapez. Sémiotique de la musique et au-delà. La sémiotique et ses horizons, Kime, A paraître. ⟨hal-03347100⟩
  • Rosine O'Kelly. L'image atmosphérique au cinéma. Poétique du flou naturel. Rodolphe Olcèse; Vincent Deville. L'Art tout contre la machine, Hermann Editions, 2021, 9791037010001. ⟨hal-03287837⟩
  • Marcelo Caetano, Carmine Cella. Imitative Computer-Aided Musical Orchestration with Biologically Inspired Algorithms. Eduardo Reck Miranda. Handbook of Artificial Intelligence for Music 2021. Foundations, Advanced Approaches, and Developments for Creativity, Springer International Publishing, pp.585-615, 2021, 978-3-030-72115-2. ⟨10.1007/978-3-030-72116-9_20⟩. ⟨hal-03828749v2⟩
  • Jean Vion-Dury, Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Sølvi Ystad, et al.. How Would You Reproduce a Synthetic Sound of an Ellipse in Water ? A Phenomenological Investigation of Pre-reflexive Contents of Consciousness. Richard Kronland-Martinet Sølvi Ystad Mitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music, 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, pringer Nature Switzerland AG, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03324621⟩
  • Pascal Cesaro, Sandrine Musso, Mario Fanfani, Emmanuel Vigier. Dialoguer avec les archives télévisuelles. VIH/sida : l’épidémie n’est pas finie : catalogue de l'exposition, Marseille, Mucem, 15 décembre 2021-15 mai 2022 Abriol S., Broqua C., Chantraine R., Chenu C., Douris V., Loux F., Molle F. et Musso S. (dir.), Anamosa; Mucem, pp.28-36, 2021, 978-2-38191-043-7. ⟨hal-03876221⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Hasard et Création. Le hasard, le calcul et la vie, ISTE Editions, pp.161-175, 2021, 9781784057244. ⟨hal-02425267v3⟩
  • Brigida Migliore. Musicological subversions Identifying Derridian graft in musical analysis. in C. Allocca, F. Carbone, R. Coppola, B. Occhini (dir.), Upside-Down Investigating subversion processes, Quaderni della ricerca 6, Napoli, Uniorpress, 2020, p. 145-164., 2020. ⟨hal-03125998⟩
  • Julien Ferrando. Le son et la musique chez Marcel Pagnol : une dialectique singulière dans l’écriture cinématographique. Le Cinéma populaire français et ses musiciens, pp.243-266, 2020, ⟨10.4000/1895.7021⟩. ⟨hal-03080502⟩
  • Julien Ferrando. Comprendre le geste musical patrimonial dans un environnement numérique : le projet IMAPI. Scénographie numériques du patrimoine : Expérimentations, recherches et médiations., 2020. ⟨hal-03080492⟩
  • Marcelo Caetano, María Navarro-Cáceres, Gilberto Bernardes. Objective Evaluation of Tonal Fitness for Chord Progressions Using the Tonal Interval Space. Artificial Intelligence in Music, Sound, Art and Design, 12103, Springer International Publishing, pp.150-164, 2020, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-43859-3_11⟩. ⟨hal-03473384⟩
  • Christine Esclapez. « From semio-ethics to semiotics of speech in music & musicology: a few theoretical (and utopian) projections » (p. 23-31). The Routledge Handbook of Music Signification, 1, Routledge, 2020, 9781351237536. ⟨10.4324/9781351237536⟩. ⟨hal-02634453⟩
  • Elena Biserna. Ambulatory Sound-making. Re-writing, Re-appropriating, 'Presencing' Auditory Spaces. Michael Bull; Marcel Cobussen. The Bloomsbury Handbook of Sonic Methodologies, Bloomsbury, pp.297-313, 2020, 978-1501338755. ⟨hal-02923323⟩
  • Elena Biserna. Suono e musica. Marco Mancuso. Intervista con la media art. L'osservatorio Digicult tra arte, design e cultura digitale. Sous la direction de Marco Mancuso, In press. ⟨hal-02921129v2⟩
  • Julien Ferrando. MARCEL PAGNOL OU L'ART DE LA CO-CONSTRUCTION ARTISTIQUE. la paternité du réalisateur sur ses oeuvres, A paraître. ⟨hal-03080515⟩
  • Isabelle Singer. Frontiers in Atom Egoyan's films: identity, imagination and crossing through images. Cinema and the crossing of frontiers, In press. ⟨hal-02480553⟩
  • Christine Esclapez, Grazia Giacco. Créer ou ne pas créer : pour une relocalisation de l’approche musicologique dans l’espace de la recherche-création. Giacco Grazia, Didier John, Chatelain Sabine, Verry Frédéric. Définir l’identité de la recherche-création : états des lieux et au-delà., EME, p. 107-132, 2020, 978-2-8066-3701-7. ⟨hal-02292531⟩
  • Elena Biserna. Musica da strada. Note sulla politica del quotidiano in Giuseppe Chiari . Giuseppe Chiari. Sous la direction de Cosetta Saba et Roberto Calabretto., In press. ⟨hal-02923326⟩
  • Jean-Pierre Moreau. L'émergence de la sémiose temporelle dans la vidéomusique. L'émergence en musique - Dialogue des sciences, 2019. ⟨hal-02293896⟩
  • Sylvain Brétéché. L’écoute encorporée, ou l’émergence du sensible : De la corpauralité à l’écoute musicale sourde. Xavier Hautbois; Martin Laliberté; Lenka Stransky; Vaclav Stransky. L'émergence en musique - Dialogue des sciences, Editions Delatour, 2019, 9782752103918. ⟨halshs-02489111⟩
  • Caroline Boë. Du désir d'écouter l'eau. Sons, Musique et Thérapie, 1, CNRS, A paraître, Sons Musique et Thérapies. ⟨hal-02416873⟩
  • Elena Biserna. Verso un'espansione di campo. Musiche e ascolti peripatetici negli anni 60. Caterina Tomeo. Sonic Arts. Tra esperienza percettiva e ascolto attivo, Castelvecchi, pp.91-110, 2019. ⟨hal-02926678⟩
  • Elena Biserna. Auditory Trajectories in Art and the Everyday. Elena Biserna in conversation with Brandon LaBelle. Listen! Sound worlds from body to city. Sous la direction de Ariane Wilson. 149-160. Cambridge : Cambridge Scholar Press, 2019., 2019. ⟨hal-02923325⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau, Ruth Nahoum, Marcus Weisen. Le projet Sipapu : vers une micro-phénoménologie de la création. Xavier Lambert. Les enjeux cognitifs de l'artefact esthétique : tome 2, L'Harmattan, pp.187-194, 2019, 978-2-343-18776-1. ⟨hal-03511242⟩
  • Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Timbre from Sound Synthesis and High-level Control Perspectives. Kai Siedenburg; Charalampos Saitis; Stephen McAdams; Arthur N. Popper; Richard N. Fay. Timbre: Acoustics, Perception, and Cognition, 69, Springer Nature, pp.361-389, 2019, Springer Handbook of Auditory Research Series (SHAR), 978-3-030-14831-7. ⟨10.1007/978-3-030-14832-4_13⟩. ⟨hal-01766645⟩
  • Elena Biserna. The Resounding Flâneuse. Marea, Danilo Montanari Editore, 2018. ⟨hal-02926698⟩
  • Vincent Tiffon. Experiencing Music as Strong Works or as Games: The Examination of Learning Processes in the Production and Reception of Live Electronic Music. Routledge. Live-electronic Music: Composition, Performance, Study, 2018. ⟨hal-02371276⟩
  • Christine Esclapez. —« Le concept d’« ethos auctorial ». Processus narratifs et argumentatifs dans perVERSIONES (2011). Concert-performance pour voix et piano de Fátima Miranda et création photographique de Chema Madoz ». Hermann Musique. Narratologie et les arts (Paris: Hermann Musique), , A paraître. ⟨hal-01780460⟩
  • Elena Biserna. From the Self to the Other. Brandon LaBelle : Overheard and Interrupted. Sous la direction de Brandon LaBelle, 273-82. Dijon : Les presses du réel, 2016., 2016. ⟨hal-02923327⟩
  • Elena Biserna. A sonic punctuation of the urban journeys on the tramway lines of Le Mans . Song-Line. Sonification du tramway du Mans. Une cartographie sonore et poétique de la ville, Esba Talm, 2016. ⟨hal-02926685⟩
  • Isabelle Singer. "Il est toujours préférable de ne pas voyager avec un mort" ou comment traverser les mythes de l'Ouest. Le Western et les mythes de l'Ouest - Littérature et arts de l'image, 2015. ⟨hal-03661706⟩
  • Elena Biserna. Tactiques artistiques et pratiques mobiles d’écoute médiatisée : entre 'révélation', 'superposition' et 'interaction'. Jérôme Joy; Peter Sinclair. Locus Sonus, 10 ans d’expérimentations en art sonore, Le mot et le reste, pp.193-212, 2015, 9782360541782. ⟨hal-02926712⟩
  • Elena Biserna. Living/Reviving Documents, Collections, Archives, and Atlases of Music and Listening. Notes on Christian Marclay's Work. Cosetta G. Saba, Francesco Federici. Cinema and Art as Archive: Form, Medium, Memory, Mimesis International, 2014. ⟨hal-02926716⟩
  • Christine Esclapez. « Les lieux du sens en musique (et ailleurs). Topoï et hologrammes ». L'Harmattan. Ontologies de la création en musique, 3, L'Harmattan, pp.63-74, 2014, Des lieux du sens en musique. Collection Sémiotique et philosophie de la musique, 978-2-343-04991-5. ⟨hal-02866624⟩
  • Christine Esclapez. « Cosmologie de l’instant en musique. Des êtres et de l’univers ». Christine Esclapez (dir.). Ontologies de la création en musique., 2, L'Harmattan, pp.35-57, 2013, Des instants en musique, 978-2-343-00579-9. ⟨hal-02819956⟩
  • Elena Biserna. Site-specific Exhibition and Re-Exhibition Strategies: Max Neuhaus’s Times Square. Julia Noordegraaf, Cosetta Saba, Barbara Le Maître, Vinzenz Hediger. Preserving and Exhibiting Media Art. Challenges and Perspectives, Amsterdam University Press, 2013. ⟨hal-02926720⟩
  • Elena Biserna. Intimate. L’emergenza del segno. Intimate, Adiacenze, 2011. ⟨hal-02926721⟩
  • Isabelle Singer. « Le Multimédia, un nouveau support d'analyse ». L'Harmattan. L'Analyse filmique en question, Regards, champs, lectures, L'Harmattan, 2006, Champs Visuels, 2-296-00815-1. ⟨hal-03974860⟩

Other publications

  • Ezin Pierre Dognon Dognon, Pierre Ezin, Lokua Kanza. Compte rendu de Moko, 7 e album solo de Lokua Kanza. 2021. ⟨hal-03507734⟩
  • Ludmila Postel. New Atlantis. 2020. ⟨hal-02935240⟩
  • Elena Biserna, Carole Rieussec. Voix debout. 2020. ⟨hal-02926693⟩
  • Elena Biserna. La temporalité “immobile” du son : Hughes Germain. 2020. ⟨hal-02926695⟩
  • Christine Esclapez. « La Messe (1977) de Maurice Ohana (1913-1992) Du mobile et de l’immobile : du son au geste (et vice versa) »,. L’Education Musicale (J. Bell, ed.), 2019. ⟨hal-02320304⟩
  • Elena Biserna. Prendre la parole: Loreto Martínez Troncoso. Un dialogue ventriloque avec Elena Biserna. 2019. ⟨hal-02924276⟩
  • Ludmila Postel. Soundcamp, 24 heures d’écoute du monde. 2019. ⟨hal-03527969⟩
  • Vincent Tiffon. Chion, Michel (1947-) : présentation synthétique des écrits. 2018. ⟨hal-02371231⟩

Preprints, Working Papers

  • Etienne Thoret, Thomas Andrillon, Caroline Gauriau, Damien Leger, Daniel Pressnitzer. Sleep deprivation measured by voice analysis. 2022. ⟨hal-03861009⟩
  • Julien Ferrando. La musique patrimoniale chez Ennio Morricone : Relire les musiques anciennes par le prisme de la musique de film. 2022. ⟨hal-03845018⟩
  • Javier Elipe Gimeno. Michel Chion et l’écriture audio-logo-visuelle : Structuration du temps et phénomènes audio-visuels dans « La Messe de terre ». 2022. ⟨hal-03505868⟩
  • Konstantinos Alevizos. Bibliographical anachronism: The Art of Fugue by Johann Sebastian Bach. 2022. ⟨hal-03161248v2⟩
  • Julien Ferrando. Rendre audible les scènes rock dans les années soixante : Woodstock, un territoire d’expérimentation et de création de la sonorisation moderne. 2021. ⟨hal-03472965⟩
  • Caroline Boë. Ces sons qui nous envahissent : field recordings, balades et paysages sonores éco-artivistes. 2021. ⟨hal-03336095v2⟩
  • Baptistine Marcel. LA PRATIQUE MUSICIENNE PARTICIPATIVE LE CAS DES PARTITIONS GRAPHIQUES. 2021. ⟨hal-02315482v2⟩
  • Jean-Pierre Moreau. Prémisses à l’apparition…. 2020. ⟨hal-02907531v2⟩
  • Jean Vion-Dury, Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Sølvi Ystad, et al.. How do you reproduce a synthetic sound of an ellipse in water ? A phenomenological investigation of pre-reflexive contents of consciousness.. In press. ⟨hal-02982288⟩
  • Jean-Pierre Moreau. Hermann Slobbe L'enfant aveugle 2. 2020. ⟨hal-02917783⟩
  • Christine Esclapez. De la sémio-éthique à une sémiotique de la « parole » en musique et musicologie : de quelques projection(s) théorique(s) et utopiques. 2020. ⟨hal-02634707⟩
  • Jean Vion-Dury. Quand la conscience crée des neurones ou peut-on se débarrasser des mythologies neuroscientifiques ?. 2020. ⟨hal-03078367⟩
  • Manuel Dias Alves, Jean Vion-Dury. IATROGENIC ENCEPHALOPATHIES ARE NOT SO RARE IN PSYCHIATRY: A RETROSPECTIVE STUDY ABOUT 5217 EEG EXAMINATIONS (pre-publication). 2019. ⟨hal-02310700⟩
  • Caroline Boë. DREAM CITY Retour de résidence d'immersion, octobre 2018. 2018. ⟨hal-02333370v2⟩
  • Caroline Boë. LE PASTICHE MUSICAL COMME INTERPRÉTATION CRITIQUE ET ARTISTIQUE. 2018. ⟨hal-02004784v2⟩
  • Caroline Boë. Les « trésors du signifiant » dans les Récitations de Georges Aperghis. 2018. ⟨hal-02004780v2⟩

Reports

  • Loup Bernard, Chloé Besombes, Philippe Boula de Mareüil, Lisa Chupin, Erwan Dagorne, et al.. Recherche culturelle et sciences participatives PARTICIP-ARC. [Rapport de recherche] Muséum national d'Histoire naturelle. 2019. ⟨mnhn-02297638⟩

Theses

  • Simon Fargeot. Etude de la Perception d'Environnements Acoustiques 3D. Acoustique [physics.class-ph]. AMU - Aix Marseille Université, 2022. Français. ⟨NNT : 2022AIXM0480⟩. ⟨tel-04014652⟩
  • Corentin Bernard. Perception of audio-haptic textures for new touchscreen interactions. Engineering Sciences [physics]. Aix-Marseile Université, 2022. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03591014⟩
  • Baptistine Marcel. Analyser l'improvisation collective non-idiomatique aujourd'hui : Trois études de cas. Musique, musicologie et arts de la scène. Aix-Marseille Universite, 2021. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03544097⟩
  • Maïté Erra. Étude du processus créatif interdisciplinaire et collectif dans la formation des musiciens intervenants. Musique, musicologie et arts de la scène. Aix-Marseile Université, 2021. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-03614615⟩

Audios

  • Javier Elipe Gimeno. ELIPE JAVIER - Entr’acte (2015) : Pour 6 percussions, électronique et vidéo. 2015. ⟨medihal-01663314⟩