Our publications

Find here all our publications deposited on the platform of open archives HAL.



252 documents

Journal articles

  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Michaël Wiertlewski, Sølvi Ystad. Rhythm perception is shared between audio and haptics. Scientific Reports, Nature Publishing Group, 2022, 12, ⟨10.1038/s41598-022-08152-w⟩. ⟨hal-03613894⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. The Relationship between Photo Retouching and Color Grading. Cultura e Scienza del Colore - Color Culture and Science, Associazione Italiane Colore, In press. ⟨hal-03572545v2⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Reflections on the impact of creation research, practice-based research, and practice as research, and how to define and maximize that impact. Media Practice and Education, Taylor and Francis, In press. ⟨hal-03623019v2⟩
  • Manuel Dias Alves, Gaëlle Mougin, Jean Vion-Dury. Le son, la conscience d’image et la phantasia. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2021, 20, pp.31-42. ⟨hal-03460528⟩
  • Etienne Thoret, Thomas Andrillon, Damien Léger, Daniel Pressnitzer. Probing machine-learning classifiers using noise, bubbles, and reverse correlation. Journal of neuroscience methods, 2021, 362 (109297), ⟨10.1016/j.jneumeth.2021.109297⟩. ⟨hal-03063763⟩
  • Elena Biserna. Inserirsi nei vuoti: Loreto Martínez Troncoso. OperaViva, OperaViva Magazine, 2021. ⟨hal-03411120⟩
  • Benjamin Bressolette, Sébastien Denjean, Vincent Roussarie, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, et al.. MovEcho:A Gesture-Sound Interface Allowing Blind Manipulations in a Driving Context. ACM Transactions on Applied Perception, Association for Computing Machinery, 2021, 18 (3), pp.1-19. ⟨10.1145/3464692⟩. ⟨hal-03324226⟩
  • Laetitia Petit. Les déliaisons musicales. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2021. ⟨hal-03299090⟩
  • Isabelle Singer. Frontiers in Atom Egoyan’s films: identity, imagination, and crossing through images. Film Journal, 2021. ⟨hal-03347952⟩
  • François Madurell, Hervé Platel, Géraldine Gaudefroy-Demombynes, François Cam, Nathalie Henrich-Bernardoni, et al.. L'observation des bénéfices attendus ou espérés d'ateliers musicaux dans les EHPAD : réflexions méthodologiques. Journal de Recherche en Education Musicale, Observatoire Musical Français (OMF), 2021, 12 (1), pp.61-77. ⟨hal-03406306⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Explicitation phénoménologique des vécus d’arrière-plan et processus de résonances.. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2021, 19, pp.32-44. ⟨hal-03282221⟩
  • Brigida Migliore. Le Giannimondo, Un plateau virtuel pour les musiciens pendant la crise sanitaire. Critical Studies in Improvisation / Études critiques en improvisation, 2021. ⟨hal-03557307⟩
  • Josephine Simonnot. Les archives sonores du CNRS - Musée de l'Homme. L'éducation musicale, Paris: éd. Beauchesne, 2021, Lettre d'information, pp.3. ⟨halshs-03473684v2⟩
  • Jean Vion-Dury. Varela : inutile, incertain, pénible ?. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2021, 18, pp.14-41. ⟨hal-03171155⟩
  • Caroline Landelle, Jérémy Danna, B Nazarian, M Amberg, F Giraud, et al.. The impact of movement sonification on haptic perception changes with aging. Scientific Reports, Nature Publishing Group, 2021, 11, ⟨10.1038/s41598-021-84581-3⟩. ⟨hal-03225674⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin, Chu-Yin Chen, Sophie Turcq, M Begnis, et al.. « Lâcher prise » et fluidité de la conscience. Mise au point d’un questionnaire d’évaluation, d’inspiration phénoménologique.. Annales Médico-Psychologiques, Revue Psychiatrique, Elsevier Masson, 2021, 179, pp.44-53. ⟨hal-02304014v3⟩
  • Jean Vion-Dury. Antidotes to Fragility. Constructivist foundations, Vrije Universiteit Brussel, 2021, 16 (3), pp.255-258. ⟨hal-03276101⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. La fiction au travail. Recherche et formation à la recherche au moyen d’images de fiction (cinéma, télévision ou Web). Images du travail, travail des images, Université de Poitiers, 2021, La fiction au travail. ⟨halshs-03178435⟩
  • Natacha Cyrulnik. Expérimenter l’atmosphère au cinéma pour construire l’interdisciplinarité. Revue française des sciences de l'information et de la communication, Société Française des Sciences de l'Information et de la Communication, 2021, ⟨10.4000/rfsic.10632⟩. ⟨hal-03154362⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier, Christophe Lamotte. Nord Paradis, un film improbable dans la carrière de Christophe Lamotte. Et un support improbable dans la formation à l’enquête de terrain en sciences sociales ?. Images du travail, travail des images, Université de Poitiers, 2021, La fiction au travail. ⟨halshs-03178392⟩
  • Christine Esclapez, Grazia Giacco. L’atelier éclaté : en-jeux dans la composition et l’interprétation musicales. Percées, A paraître. ⟨hal-03500817⟩
  • Julien Ferrando, Julie Deramond. Interprétation Musicale en Acoustique Patrimoniale Immersive (IMAPI), Patrimoines en Médiation. Actes des Rencontres Nationales sur les Recherches sur la musique, A paraître. ⟨hal-03472930⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Futurs utopiques et dystopiques : Comment la fiction aide à penser l’évolution. Art et sciences , ISTE OpenScience 2021, 5 (1), pp.1-11. ⟨hal-02346294v4⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. L’écriture fictionnalisée du documentaire Reprise : un modèle d’investigation pour les sciences sociales ?. Images du travail, travail des images, Université de Poitiers, 2021, La fiction au travail. ⟨halshs-03178326⟩
  • Tian Tian. Qing de Xu Yi : Une interprétation musicale de la pensée taoïste. Le GRiii - Journal du Groupe de Recherche sur la Musique Interdisciplinaire Interlaboratoire International, Groupe de Recherche sur la Musique Interdisciplinaire Interlaboratoire International, 2021, pp.4-15. ⟨hal-03562393⟩
  • Jocelyne Leblanc, Anne Philippon, Ivan Magrin-Chagnolleau, Marie-Hélène Lachaud, Magali Boutrais. Pratiquer l'entretien d'explicitation à distance : petit ABC. Expliciter : bulletin d'info de l'association loi 1901 GREX, Paris : GREX, 2021, pp.51-60. ⟨hal-03515048⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. L'analyse des Entretiens Phénoménologiques Expérientiels par la méthode des saillances résonances. Vers une pensée multi-paradigmatique.. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2020, 17, p 34-37. ⟨hal-03039113⟩
  • Jason Noble, Etienne Thoret, Max Henry, Stephen Mcadams. Semantic dimensions of sound mass music: mappings between perceptual and acoustic domains. Music Perception, University of California Press, 2020, 38 (2), ⟨10.1525/MP.2020.38.2.214⟩. ⟨hal-03034997⟩
  • Adrien Vidal, D. Bertin, F. Drouot, Richard Kronland-Martinet, C. Bourdin. Improving the Pedal Force Effectiveness Using Real-Time Sonification. IEEE Access, IEEE, 2020, 8, pp.62912-62923. ⟨10.1109/ACCESS.2020.2984211⟩. ⟨hal-02545769⟩
  • Etienne Thoret, Baptiste Caramiaux, Philippe Depalle, Stephen Mcadams. Learning metrics on spectrotemporal modulations reveals the perception of musical instrument timbre. Nature Human Behaviour, Nature Research 2020, ⟨10.1038/s41562-020-00987-5⟩. ⟨hal-03033757⟩
  • Laetitia Petit. L'infantile et les sortilèges. A propos de l'enfant et les sortilèges de Maurice Ravel et Colette.. Prétentaine, 2020, Le langage et ses masques, pp.315-325. ⟨hal-02948189v2⟩
  • María Navarro-Cáceres, Marcelo Caetano, Gilberto Bernardes, Mercedes Sánchez-Barba, Javier Merchán Sánchez-Jara. A Computational Model of Tonal Tension Profile of Chord Progressions in the Tonal Interval Space. Entropy, MDPI, 2020, ⟨10.3390/e22111291⟩. ⟨hal-03022217⟩
  • Jocelyn Rozé, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. Cellists’ sound quality is shaped by their primary postural behavior. Scientific Reports, Nature Publishing Group, 2020, 10 (1), ⟨10.1038/s41598-020-70705-8⟩. ⟨hal-03031439⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. Raising the word from images of fiction: a matter of public science or public art?. Revista Lusófona de Estudos Culturais, Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, 2020, Arte pública para a comunicação turística, 7 (1), pp.243-255. ⟨10.21814/rlec.2213⟩. ⟨halshs-02884317⟩
  • Natacha Cyrulnik. Documentary narrative for a new understanding of a stigmatized public space. Revista Lusófona de Estudos Culturais, Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, 2020, 7, pp.227 - 241. ⟨10.21814/rlec.2121⟩. ⟨hal-03036860v2⟩
  • Thomas Bordonné, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad, Olivier Derrien, Mitsuko Aramaki. Exploring Sound Perception through Vocal Imitations. Journal of the Acoustical Society of America, Acoustical Society of America, 2020, 147 (5), pp.3306-3321. ⟨hal-02568513⟩
  • Corentin Bernard, Sølvi Ystad, Jocelyn Monnoyer, Michael Wiertlewski. Detection of friction-modulated textures is limited by vibrotactile sensitivity. IEEE Transactions on Haptics (ToH), IEEE, 2020. ⟨hal-02611574⟩
  • Christine Esclapez, Sylvain Brétéché. L'objet (du) musicologique. Réflexion métamusicologique. Itamar, Rivera Editores, 2020, pp.236-260. ⟨hal-02918569⟩
  • Christine Esclapez. Vers une éthique de la participation?. Culture et recherche, Paris : Ministère de la Culture et de la Communication, 2020, Recherche culturelle et sciences participatives. ⟨hal-02306648⟩
  • Loïc Chomienne, Cedric Goulon, Gaëtan Parseihian, Lionel Bringoux. Subjective vertical in presence of visual or auditory cues: Towards an allocentric dependence?. Movement & Sport Sciences - Science & Motricité, EDP sciences, In press, ⟨10.1051/sm/2019036⟩. ⟨hal-02458229⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. Stimuler la réflexion à partir d'images de fiction. Une nouvelle forme de science publique ou d'art public ?. Culture et recherche, Paris : Ministère de la Culture et de la Communication, 2020, Recherche culturelle et sciences participatives, 140, pp.38-39. ⟨halshs-02491537⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Kidjo et Tchangodei. Deux symboles béninois de l’interculturalité. Courrier. Afrique-Caraïbes-Pacifique-Communauté européenne, A paraître. ⟨hal-02946635⟩
  • Jean-Yves Blaise, Iwona Dudek, Anthony Pamart, Laurent Bergerot, Adrien Vidal, et al.. Space & sound characterisation of small-scale architectural heritage: an interdisciplinary, lightweight workflow. 2020 IMEKO TC-4 International Conference on Metrology for Archaeology and Cultural Heritage, 2020, pp.263-268. ⟨halshs-02981084⟩
  • Ammie Kalan, Eleonora Carmignani, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad, Jacques Chatron, et al.. Chimpanzees use tree species with a resonant timbre for accumulative stone throwing. Biology Letters, Royal Society, The, 2019, Biology Letters, 15 (12), pp.6. ⟨10.1098/rsbl.2019.0747⟩. ⟨hal-02378108⟩
  • Mathilde Meissirel, Gaëlle Mougin, Jean Vion-Dury. Neurofeedback et subjectivité : l'entretien phénoménologique expérientiel pour mieux comprendre le vécu des patients. Chroniques phénoménologiques, Aphex, 2019. ⟨hal-02416414⟩
  • Rémi Adjiman. Au cœur de l’évolution de la chaîne de fabrication cinématographique Le cas du monteur son. Les Cahiers du numérique, Lavoisier, 2019, Dispositifs numériques et organisations, volume 15 (2019/4), pp.39 à 65. ⟨hal-02491684v2⟩
  • Jean Cristofol. Traverses, Introduction antiAtlas journal #3. antiAtlas Journal, Institut de recherches et d’études sur le monde arabe et musulman, 2019. ⟨hal-02422143⟩
  • Marine de Vandeul, Jozef Vervoort, Jacques Grapperon, Tantely Razafimahéfa, Jean Vion-Dury. QUANTITATIVE EFFECTS OF AUDITORY STIMULATION ACCORDING TO THE TOMATIS METHOD. A PRELIMINARY STUDY OF CORRELATION BETWEEN TOMATIS LISTENING TEST AND AUDITORY COGNITIVE EVOKED POTENTIALS. Advance, Sage, 2019. ⟨hal-02311520⟩
  • Natacha Cyrulnik. The documentary in french « cités » changes representations. Social Systems, Culture and Developpement n°9, Gutenberg Edizioni, Italia, 2019. ⟨hal-02335064⟩
  • Peter Sinclair. Locustream, un dispositif d’écoute ouvert . Culture et recherche, Paris : Ministère de la Culture et de la Communication, 2019, Recherche Culturelles et sciences participatives, pp.30-31. ⟨halshs-03255115⟩
  • Baptistine Marcel. Corps musicien en liberté. Les chantiers de la création, Aix-en-Provence : Université d'Aix-Marseille, 2019. ⟨hal-02318583v2⟩
  • Rosine O'Kelly. Les Neiges du cinéma asiatique. CinémAction, Cinémaction ; Filméditions ; Corlet, 2019, La météo au cinéma : faire la pluie et le beau temps. ⟨hal-02003483v2⟩
  • Ludmila Postel. Le son dans l’expérience vidéoludique. The Conversation, The Conversation France, 2019. ⟨hal-03527968⟩
  • Natacha Cyrulnik. le documentaire, vers une écologie filmique.... Registres, revue d'études théâtrales, 2018. ⟨hal-01872282⟩
  • Jonathan Bell. Avant-gardes in Musical Notation and Their Impact on the Music. Integral Music Theory, “Prof. Pancho Vladigerov” National Academy of Music, 2018, Academic Forum Integral Music Theory 2017 (International Online Conference) Conference Papers, pp.62-77. ⟨hal-01802961⟩
  • Brigida Migliore. Une déclinaison de la greffe dans l'opéra arabe de Zad Moultaka. ITAMAR. Revista de investigación musical: territorios para el arte, Universitat de València, 2018, pp.502-527. ⟨hal-02969900⟩
  • Manuel Dias Alves, Jean Arthur Micoulaud-Franchi, Nicolas Simon, Jean Vion-Dury. Electroencephalogram Modifications Associated With Atypical Strict Antipsychotic Monotherapies. Journal of clinical psychopharmacology, 2018, 38 (6), pp.555-562. ⟨10.1097/JCP.0000000000000953⟩. ⟨hal-02146856⟩
  • Elena Biserna. 'Step by Step'. Reading and Re-writing Urban Space Through the Footstep. Journal of Sonic Studies, Leiden University Press (LUP), 2018, Materials of Sound. ⟨hal-02926687⟩
  • Brigida Migliore. Une relecture métaphorique de la greffe dans La scala del cielo de Zad Moultaka. Euterpe, Les Amis de la Musique française, 2018. ⟨hal-02970001⟩
  • Elena Biserna. SoundBorderscapes : vers une ècoute critique de la frontière. antiAtlas Journal, Institut de recherches et d’études sur le monde arabe et musulman, 2017, FICTIONS AUX FRONTIÈRES. ⟨hal-02921127⟩
  • Elena Biserna, Peter Sinclair. Introduction: Audio Mobility . Wi: Journal of Mobile Media, 2015, 9 (2). ⟨hal-02926724⟩
  • Elena Biserna. Mediated Listening Paths: Breaking the Auditory Bubble. Wi: Journal of Mobile Media, Mobile Media Lab, 2015. ⟨hal-03612613⟩
  • Isabelle Singer. Atom Egoyan: dans l'intimité d'un cinéaste. CinémAction, Cinémaction ; Filméditions ; Corlet, 2015. ⟨hal-03661701⟩
  • Elena Biserna. Urban Tools. Mobile technologies as bodily improvisation devices. Lo Squaderno, Lo Squaderno, 2013. ⟨hal-02926725⟩
  • Elena Biserna. The Abramović Method . Necsus - European Journal of Media Studies, Amsterdam University Press, 2012. ⟨hal-02926726⟩
  • Mireille Besson, Aline Frey, Mitsuko Aramaki. Is the distinction between intra-and extra-musical meaning implemented in the brain? Comment on "Towards a neural basis of processing musical semantics" by Stefan Koelsch. Physics of Life Reviews, Elsevier, 2011, 8 (2), pp.112-113. ⟨10.1016/j.plrev.2011.05.006⟩. ⟨hal-02437149⟩
  • Elena Biserna. Sound(scape) & Vision nell’architettura contemporanea. La Torre dei Venti, Paramorph e la Mix House . Cinergie. Il cinema e le altre arti, 2011. ⟨hal-02926727⟩
  • Elena Biserna. Topological Sounds. L'universo sonoro di Bruce Nauman. Cinergie. Il cinema e le altre arti, 2010, pp.26-27. ⟨hal-02926728⟩
  • Isabelle Singer, Philippe Morice. Qui fabrique et qui regarde ?. Mise au Point, Association française des enseignants et chercheurs en cinéma et audio-visuel, 2009, ⟨10.4000/map.1255⟩. ⟨hal-03611130⟩
  • Christine Esclapez. « Polyphonie[s], L’Histoire au singulier pluriel ». ITAMAR. Revista de investigación musical: territorios para el arte, Universitat de València, 2009, 2, pp.2386 - 8260. ⟨hal-02794998⟩

Conference papers

  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sølvi Ystad, Michael Wiertlewski. Eyes-Off Your Fingers: Gradual Surface Haptic Feedback Improves Eyes-Free Touchscreen Interaction. CHI '22: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, Apr 2022, New Orleans, United States. pp.1-10, ⟨10.1145/3491102.3501872⟩. ⟨hal-03658982⟩
  • Fanny Dujardin. Ce que la fiction fait à la restitution du récit documentaire : réflexion autour d’une expérience de retour de pièce sonore. « Méthodes collaboratives en recherche et création » - Journée d'étude du laboratoire PRISM., Pascal Césaro; Ivan Magrin-Chagnolleau; PRISM; Aix Marseille Université; CNRS, Dec 2021, Marseille, France. ⟨hal-03521681v2⟩
  • Caroline Boë. Petit musée virtuel de la Pollution sonore : la sonothèque anthropohony.org. No(s)Limites, ESAAIX, Locus Sonus, Dec 2021, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-03501036v2⟩
  • Pierre Fournier, Pascal Cesaro. Faire parler les atomistes. Retour sur le film Sur les traces des atomistes. De l’image à la parole, de la parole à l’image. « Elicitation interview » et autoconfrontation en sciences sociales : outils, films, témoins, Dec 2021, Evry, France. ⟨halshs-03513279⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Musique, danse & Santé : quelles perspectives pour la recherche-création ?. Musique, danse & Santé : quelles perspectives pour la recherche-création ?, GRiiiM, Dec 2021, Guadeloupe, France. ⟨hal-03507830⟩
  • Konstantinos Alevizos. Interprétation du système linguistique épicurien à travers une lecture du texte de Laërce : connexion entre langue et réalité, fondée sur la notion de prolepse.. Colloque international "Langage(s), Discours et Traduction " (LangDTrad), VIe édition Université de Bucarest, Faculté de Langues et Littératures Etrangères, Nov 2021, Bucarest, Roumanie. ⟨hal-03466489⟩
  • Isabelle Singer. Doc’s Kingdom (1988), Route One USA (1989), Dear Doc (1990) de Robert KRAMER : la trilogie « Doc ». Journées d'étude Robert Kramer, Nov 2021, La Rochelle, France. ⟨hal-03467537⟩
  • Madeline Fery, Corentin Bernard, Etienne Thoret, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. Audio-Tactile Perception of Roughness. CMMR2021, Music in the IA Era, Keiji Hirata, Satoshi Tojo, Tetsuro Kitahara, Nov 2021, Tokyo, Japan. pp.303. ⟨hal-03511104⟩
  • Jean Vion-Dury. Le son, la mémoire et l'imaginaire : une approche phénoménologique. Son(s) et Mémoire(s) (journée d'étude), Paul Bloyer, Audrey Moutat, Gérard Chandès, Oct 2021, Limoges, France. ⟨hal-03407862⟩
  • Charles de Paiva Santana, Javier Elipe Gimeno. The Transcoding Paradigm and the association of music and experimental film. 18th International Conference on Music Analysis and Theory, Gruppo Analisi e Teoria Musicale (GATM), Oct 2021, Rimini, Italy. p. 43. ⟨hal-03539942⟩
  • Caroline Boë. Listen to the sounds that invade us. X International FKL Symposium on Soundscape "Unheard Landscapes", FKL | École de la Nature et du Paysage | AAU CRESSON, Oct 2021, Blois, France. ⟨hal-03501018⟩
  • Jean Vion-Dury. Que cache le lâcher prise ?. Journées Psychiatriques Saujon-Royan, O. Dubois, Oct 2021, Saujon, France. ⟨hal-03372660⟩
  • Charles de Paiva Santana, Didier Guigue. A Model for the Analysis of Orchestration and Its Experimental Application to Núria G. Comas’ Recovery Zones. Tenth European Music Analysis Conference (EUROMAC-10), Conservatoire Tchaïkovski de Moscou, Sep 2021, Moscou, Russia. pp. 553-554. ⟨hal-03539946⟩
  • Gerhard Lock, Charles de Paiva Santana, Kerri Kotta. Musical Form, Tension and Texture in Tüür’s Flamma for String Orchestra : A Multiperspective Approach. Tenth European Music Analysis Conference (EUROMAC-10), Conservatoire Tchaïkovski de Moscou, Sep 2021, Moscou, Russia. pp. 291-292. ⟨hal-03539948⟩
  • Adrien Vidal, Philippe Herzog, Christophe Lambourg, Jacques Chatron. HRTF measurements of five dummy heads at two distances. 2021 Immersive and 3D Audio: from Architecture to Automotive (I3DA), Sep 2021, Bologna, Italy. ⟨hal-03521905⟩
  • Théophile Dupré, Sébastien Denjean, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Spatial Sound Design in a Car Cockpit: Challenges and Perspectives. 2021 Immersive and 3D Audio: from Architecture to Automotive (I3DA), Sep 2021, Bologna, France. pp.1-5, ⟨10.1109/I3DA48870.2021.9610910⟩. ⟨hal-03456711⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Handling Color in Photography and Film: From Photo Retouching to Color Grading. Proceedings of AIC 2021, Aug 2021, Milan, Italy. ⟨hal-03348321v2⟩
  • Ludmila Postel. La recherche-création dans New Atlantis. Séminaire doctoral de la recherche-création, IRCAM, Jun 2021, Paris, France. ⟨hal-03527974⟩
  • Fanny Dujardin. Entre écriture collective et don du micro : deux expériences de partage de l’autorité dans le documentaire sonore. Salon des écritures alternatives en sciences sociales, Jun 2021, Marseille, France. ⟨hal-03537540v2⟩
  • Ludmila Postel. Penser les pratiques sonores en réseaux. Séminaire La recherche artistique participative : Nouvelles formes de recherches artistiques, l'expérimentation en réseau et le cyber activisme, May 2021, En ligne, France. ⟨hal-03527973⟩
  • Christine Esclapez. « Free improvisation as performance-interpretation ? ». Conférence Internationale Nova Contemporary Music Meeting (NCMM), May 2021, Lisbonne, Portugal. ⟨hal-03500806⟩
  • Pascal Cesaro. "Ce qui se conçoit bien s’énonce clairement". Comment juger de la valeur d’un projet de film dans une formation d’auteur-réalisateur ?. LES ACCÉLÉRATEURS DE DÉVELOPPEMENT ET DE PRODUCTION DE PROJETS AUDIOVISUELS. Les « Pitch », « Workshop », « Network » : Pratiques, enjeux et expériences, Mar 2021, Toulouse, France. ⟨hal-03539516⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Interior sonification of Zero emission vehicles : strategy proposal and impact on driver’s perception. Forum Acousticum 2020, Dec 2020, Lyon (en ligne ), France. ⟨hal-03102926⟩
  • Jocelyn Roze, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. A TECHNOLOGICAL PLATFORM FOR ANALYZING AND IMPROVING MUSICIANS' SOUND-GESTURE INTERACTIONS. e-Forum Acousticum 2020, Dec 2020, Lyon, France. ⟨10.48465/fa.2020.0972⟩. ⟨hal-03099723⟩
  • Etienne Thoret, Thomas Andrillon, Caroline Gauriau, Damien Leger, Daniel Pressnitzer. Sleep deprivation impacts speech spectro-temporal modulations. e-FA2020 (e- Forum Acusticum 2020 ), Dec 2020, Lyon, France. ⟨hal-03046356⟩
  • Etienne Thoret, Baptiste Caramiaux, P Depalle, S Mcadams. The different facets of timbre: data-driven modelling of musical instruments sounds perception. e-FA2020 ( e-Forum Acusticum 2020), Dec 2020, Lyon (en ligne), France. ⟨hal-03046374⟩
  • Baptistine Marcel. « Analyser l'improvisation collective non-idiomatique en musique ». Nuit européenne des chercheur.r.e.s, Nov 2020, MARSEILLE, France. ⟨hal-03105890⟩
  • Baptistine Marcel. Correspondances de chercheur.e.s « Analyser l’improvisation collective non-idiomatique en musique ». Nuit européenne des chercheur.e.s 2020, Nov 2020, MARSEILLE, France. ⟨hal-03105899⟩
  • Karine Bartalucci, Patrick Abellard. L'utilisation de l'outil numérique et de la voix chantée dans le cadre du polyhandicap. 11ème Conférence IFRATH HANDICAP, Nov 2020, distanciel, France. ⟨hal-03589583⟩
  • Baptistine Marcel. "Analyser les musiques improvisées collectives libres aujourd'hui".. Rencontres nationales sur les recherches en musique., Oct 2020, PARIS, France. ⟨hal-03105910v2⟩
  • Caroline Boë. Ces sons qui nous envahissent, du dénoncé à l'énoncer. Rencontres Nationales sur les Recherches en Musique 2020, Ministère de la Culture, Oct 2020, Paris, France. ⟨hal-03119991⟩
  • Julien Ferrando, Julie Deramond. Immersion Musicale en Acoustique Patrimoniale Immersive [I.M.A.P.I] : Reproduire les gestes d’interprétation des musiques patrimoniales dans un environnement numérique. Rencontres nationales sur les recherches en musique 2020, Direction générale de la création artistique. Ministère de la Culture, Oct 2020, Paris, France. ⟨hal-03011844⟩
  • Ezin Pierre Dognon. L’étude des trajectoires de musiciens africains à l’épreuve des notions de « don artistique », de « génie » et du « talent ». L'exemple de Lokua Kanza.. Jeunes chercheur.e.s en études africaines (JCEA), Jul 2020, Marseille, France. ⟨hal-02946685⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Les interactions entre percussionnistes et musiciens pour un état de transe réussie. Étude d’un cas de création entre Pépé Oléka et ses musiciens.. SoMuTHé, Feb 2020, Marseille, France. ⟨hal-02946705⟩
  • Jonathan Bell, Aaron Wyatt. COMMON GROUND, MUSIC AND MOVEMENT DIRECTED BY A RASPBERRY PI. Tenor, 2020, Hambourg, France. ⟨hal-02774082⟩
  • Jonathan Bell. Improvements in bach 0.8.1, a User's Perspective. SMC - Sound and Music Computing, 2020, Turin, France. ⟨hal-02773883⟩
  • Jean-Pierre Moreau. La rigueur théorique et la pratique du flou : au sujet du discours et de la méthode. Pratique de l'écoute, écoute de pratiques #15, Nov 2019, Marseille, France. ⟨hal-02907568⟩
  • Ezin Pierre Dognon, Nicolas Darbon. El Camino Sonoro del Esclavo desde Benin hasta las Antillas francesas. Aspectos de la migración histórica y la creación musical en la comunidad actual. IIe MUSAM International Conference, Oct 2019, Madrid, España. ⟨hal-02946678⟩
  • Jonathan Bell, Dominique Fober, Daniel Fígols-Cuevas, Pedro Garcia-Velasquez. The BabelBox: an Embedded system for Score Distribution on Raspberry Pi with INScore, SmartVox and BabelScores. CMMR, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02280060⟩
  • Antoine Bourachot, Khoubeib Kanzari, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Perception of the object attributes for sound synthesis purposes. Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02264315⟩
  • Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, et al.. A phenomenological approach to investigate the pre-reflexive contents of consciousness during sound production. Computer Music Multidisciplinary Research - CMMR2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02264344⟩
  • Samuel Poirot, Stefan Bilbao, Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. On the Influence of Non-Linear Phenomena on Perceived Interactions in Percussive Instruments. International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Laboratoire PRISM, Oct 2019, Marseille, France. pp.629-640. ⟨hal-02429794⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Zero-Emission Vehicles Sonification Strategy Based on Shepard-Risset Glissando. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429934⟩
  • Khoubeib Kanzari, Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sebastien Denjean, Michael Wiertlewski, et al.. A Real-time Synthesizer of Naturalistic Congruent Audio-Haptic Textures. CMMR 2019: 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429936⟩
  • Sylvain Brétéché. The ‘Deaf listening’: Bodily qualities and modalities of musical perception for the Deaf. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Mitsuko Aramaki; Olivier Derrien; Richard Kronland-Martinet; Sølvi Ystad, Oct 2019, Marseille, France. ⟨halshs-02489085⟩
  • Jocelyn Roze, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. An evidence of the role of the cellists' postural movements in the score metric cohesion. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02429937⟩
  • Jocelyn Rozé, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. An evidence of the role of the cellists’ postural movements in the score metric cohesion. CMMR 2019 (Computer Music Multidisciplinary Research), Oct 2019, MARSEILLE, France. pp. 954-966. ⟨hal-02264634⟩
  • Marco Buongiorno Nardelli, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad, Richard Kronland-Martinet. Machines that listen: towards a machine listening model based on perceptual descriptors. Computer Music Multidisciplinary Research 2019, Oct 2019, Marseille, France. ⟨hal-02263890⟩
  • Rosine O'Kelly. "L'image atmosphérique au cinéma. Poétique du flou naturel" : Communication dans le cadre du colloque international "L'Art tout contre la machine - Technique et nature" - du 3 au 4 octobre 2019 - Université Paul-Valéry Montpellier 3.. "L'Art tout contre la machine - Technique et nature", Université Paul-Valéry Montpellier 3; Université Paris 8 Saint-Denis; Le Collège des Bernardins, Oct 2019, Montpellier, France. ⟨hal-02378097⟩
  • Isabelle Singer. "Route One USA" (Robert KRAMER, 1989) : Le trouble de la fiction dans le réel. 25ième Annual SERCIA Conference - Trouble on Screen, Université de Bretagne Occidentale, Sercia, Sep 2019, Brest, France. ⟨hal-02437221v2⟩
  • Jonathan Bell, Benedict Carey. ANIMATED NOTATION, SCORE DISTRIBUTION AND AR-VR ENVIRONMENTS FOR SPECTRAL MIMETIC TRANSFER IN MUSIC COMPOSITION. TENOR, Jul 2019, Melbourne, Australia. ⟨hal-02280057⟩
  • Corentin Bernard, Jocelyn Monnoyer, Sølvi Ystad, Michael Wiertlewski. Interferometric Tribometer for Wide -Range/High-Bandwidth Measurement of Tactile Force Interaction. IEEE World Haptics Conference 2019, Jul 2019, Tokyo, Japan. ⟨hal-02290021⟩
  • Jonathan Bell. The Risset Cycle, Recent Use Cases With SmartVox. ICMC, Jun 2019, New-York, United States. ⟨hal-02280055⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Les rites, l’oralité et le verbe à travers la musique de Pépé Oléka.. SoMuTHé, May 2019, Marseille, France. ⟨hal-02946713⟩
  • Jean-Pierre Moreau. ...et en transformant se transformer, l’œuvre comme projet.. 1ère journée d'étude du projet SoMuThé, Son, Musique, Thérapie., May 2019, Marseille, France. ⟨hal-02907504⟩
  • Vincent Tiffon. « Le dialogue du compositeur et du musicologie, In Freundschaft : Stockhausen selon Decarsin ». « Interroger les modernités musicales : vers une ‘généalogie du nouveau’ », Hommage à François Decarsin, May 2019, Paris, France. ⟨hal-02371297⟩
  • Baptistine Marcel. Corps individuel et corps social : expérimenter la musique au quotidien. Rencontres Arts, Écologies et Transitions, May 2019, Paris, France. ⟨hal-02315503v2⟩
  • Jonathan Bell. PARTITIONS DISTRIBUÉES EN RÉSEAU DANS LE CYCLE IN MEMORIAM JEAN-CLAUDE RISSET. Journées d'Informatique Musicale, May 2019, Bayonne, France. ⟨hal-02280058⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Impact des panégyriques et des rites sur la vie des gémellaires dans la tradition béninoise. Réseau FECODEV, Mar 2019, Paris, France. ⟨hal-02946723⟩
  • Vincent Tiffon. « Les débuts de l’Ircam : entretien avec Michel Decoust », https://medias.ircam.fr/xa418a1. « Les sciences des sons en action », Ircam, Mar 2019, Paris, France. ⟨hal-02371303⟩
  • Vincent Tiffon. Jean-Claude Risset and his interdisciplinary practice: what do (or could) the archives tell us?. CMMR, 2019, Marseille, France. ⟨hal-02371266⟩
  • Ezin Pierre Dognon, Nicolas Darbon. Tombé du carton. La recherche musicologique sur Jean-Claude Risset et la naissance du Département « Éducation musicale & Arts plastiques » !. Hommage au scientifique et compositeur marseillais mort le 21 novembre 2016 Co-fondateur du secteur Musique (AMU) - Co-fondateur du laboratoire Perception Représentations Image Son Musique (PRISM) - Grand Prix de la Musique - Médaille d’or du CNRS Journée organisée par les étudiants du Master 2 Acoustique et Musicologie Avec les enseignants-chercheurs de PRISM Sous l’égide de PRISM et du secteur Musique et Sciences de la Musique, Nov 2018, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02960821⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. On the Traces of the Atomists: A Sidestep for a Sociological Field Researcher. Visualizing the political process. International visual sociology association. 36th annual conference, Université d'Evry Paris-Saclay, Jun 2018, Evry, France. ⟨halshs-02513999⟩
  • Ezin Pierre Dognon. La notion instable de tonalité dans les musiques dahoméennes modernes : analyse de "Houénou", chanson de Pépé Oléka. Colloque international ADECAm/MC, Jun 2018, Martinique, France. ⟨hal-02946727⟩
  • Jonathan Bell. AUDIOVISUAL SCORES AND PARTS SYNCHRONIZED OVER THE WEB. TENOR 2018, May 2018, Montreal, France. ⟨hal-01779806⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Présence du Vodún dans la Musique de Pépé Oléka.. CLeMM, Apr 2018, Aix-en-Provence, France. ⟨hal-02946698⟩
  • Caroline Boë. Le musilangage : une hypothèse d'origine commune entre la proto-musique et le proto-langage. Vers une sémiotique du sonore, PRISM AMU-CNRS, Jan 2018, Marseille, France. ⟨hal-02004782v3⟩
  • Ezin Pierre Dognon. Migrations des musiques traditionnelles du Bénin vers la création contemporaine. ASSOCIATION MANIOC, Mar 2017, Perpignan, France. ⟨hal-02946696⟩
  • Konstantinos Alevizos. L'utilisation de techniques rythmiques dans le prélude de L’Enfant Noir (op. 17, 1) de Jean-Luis Florentz.. Jean-Louis Florentz, veilleur insoumis ?, Jan 2016, Lyon, France. ⟨hal-02465164⟩

Poster communications

  • Josephine Simonnot. Automatic music analysis and "Musée de l'Homme" sound archives. Analytical Approaches To World Music 2020-2021, Jun 2021, Paris, France. 2021. ⟨halshs-03472999v2⟩
  • Baptistine Marcel. "Analyser les musiques improvisées collectives libres aujourd'hui". Rencontres nationales sur les recherches en musique., Oct 2020, PARIS, France. ⟨hal-03105905⟩
  • Sylvain Brétéché. ‘Visual music’? The Deaf experience: Vusicality and sign-singing. 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, Oct 2019, Marseille, France. Perception, Representations, Image, Sound, Music - Proceedings of the14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, 2019. ⟨halshs-02489053⟩
  • Jonathan Bell. Networked Head-Mounted Displays for Animated Notation and Audio-Scores with SmartVox. NIME - New Interfaces for Musical Expression, Jun 2019, Porto Allegre, Brazil. ⟨hal-02280046⟩
  • Jonathan Bell. Polyphonic Singing presented as a Multiplayer Classroom Online Game. Journées d'Informatique Musicale (JIM 2018), May 2018, Amiens, France. pp.139-142, 2018. ⟨hal-01779807v2⟩

Books

  • Jean-Pierre Moreau. De la perception à la représentation - Analyser l’œuvre vidéomusicale. EME éditions, 2021, CREArTe, Grazia Giacco ; John Didier, ISBN : 978-2-8066-3747-5. ⟨hal-03265295⟩
  • Richard Kronland-Martinet, Mitsuko Aramaki, Sølvi Ystad. Perception, Representations, Image, Sound, Music 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers. Richard Kronland-MartinetSølvi YstadMitsuko Aramaki. Springer, Cham, 12631, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, Ronan Nugent, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03317960⟩
  • Konstantinos Alevizos. L’Art de la Fugue de Johann Sebastian Bach. Une analyse. Libreria Musicale Italiana, pp.272, 2021, Studi e saggi, 9788855430791. ⟨hal-03208913⟩
  • Elena Biserna. Walking from Scores. Les presses du réel, In press. ⟨hal-03411117⟩
  • Christine Esclapez, Christian Hauer, Daniel Charles. Entendre le monde sonner.. Les chemins de ronde. 2019, Collection "Strette"., Christian Tarting, 978-2-905357-14-4. ⟨hal-01780487⟩
  • Christine Esclapez. La musique comme parole des corps. : Boris de Schloezer, André Souris et André Boucourechliev.. L'Harmattan. 2007, Joseph-François Kremer, 978-2-296-04037-3. ⟨hal-03187210⟩

Book sections

  • Javier Elipe Gimeno. La composition musicale dans Diable, écoute, de Clio Simon. VIOLENCE ET SOCIÉTÉ Composition sonore et film expérimental, 2022, 9791036577604. ⟨hal-03527118⟩
  • Laetitia Petit. De la métamorphose du langage musical aux langues musicales.... Place du jugement dans l'interprétation, PUP, A paraître. ⟨hal-02493093⟩
  • Laetitia Petit, Fabienne Ankaoua, Béatrice Madiot. Chanter la douleur à la folie : Erwartung d'Arnold Schönberg. Corps, douleur, folie, A paraître. ⟨hal-03133440⟩
  • Elena Biserna. Réactiver une collection de partitions : Walking from Scores. Garance Dor; Vincent Menu. Partitions, Vroum, A paraître. ⟨hal-03612622⟩
  • Elena Biserna, Anna Raimondo. Ascoltare attraverso. Claudia Attimonelli et Caterina Tomeo. L'Elettronica è donna. Media, corpi, pratiche transfemministe e queer, Castelvecchi, In press. ⟨hal-03411106⟩
  • Elena Biserna. Walking and Narrating SoundBorderscapes An Experience in Hong Kong. Jacek Smolicki. Soundwalking. The Art of Walking and Listening through Time, Space, and Technologies, Routledge, In press. ⟨hal-03516762⟩
  • Christine Esclapez. Cantos Robados (2005). Fatima Miranda. Or how to "steal" the Past and how tu "Put" it in the present time.. Filipa Magalhaes; Isabel Pires; Riccardo Wanke. Old is new. The presence of the past in the music of the present. International conference proceedings, 1, Faculdade de Ciencias Sociais e Humanas - Univeridade Nova de Lisboa, pp.94-100, 2022, NOVA Contemporary Music Journal. ⟨hal-03585112⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Les styles prénataux: entre phénoménologie des vécus d'arrière-plan et les archétypes de l'inconscient collectif.. "Gli Stili Prenatali: fra fenomenologia dei vissuti di sfondo e archetipi dell'inconscio collettivo", in S. Guerra Lisi, F. Spampinato (éds), Dalle Arti all'Arte di Vivere, Sensibili alle foglie, Rome, à paraître en 2022., A paraître. ⟨hal-03607019⟩
  • Laetitia Petit, Fabienne Ankaoua, Beatrice Madiot. Chanter la douleur à la folie : Erwartung d'Arnold Schönberg. La Douleur à l'oeuvre : corps, art, folie., A paraître. ⟨hal-03637825⟩
  • Ezin Pierre Dognon, Nicolas Darbon. Les migrations sonores entre le Bénin et les Antilles : de la route de l’esclave aux musiques actuelles. DYKINSON, S.L. EN, DESDE Y HACIA LAS AMÉRICAS Mùsicas y migraciones transoceànicas, 2021, 978-84-1377-671-2. ⟨hal-02946656⟩
  • Javier Elipe Gimeno. Composition musicale et construction du sens cinématographique dans le film Kristall, de Matthias Müller et Christoph Girardet. EMSHA. VIOLENCE ET SOCIÉTÉ Composition sonore et film expérimental, 2021, 9791036577604. ⟨hal-03505847⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Chance and the Creative Process. Chance, Calculation and Life, ISTE Editions, pp.169-183, 2021, 9781786306678. ⟨hal-03098739⟩
  • Jean Vion-Dury, Gaëlle Mougin. Videor Audire : Une approche phénoménologique de l’écoute musicale. Musique et santé mentale : orchestrer la rencontre, Champ social, pp.218-232, 2021, 979-10-346-0626-9. ⟨hal-03059147⟩
  • Marcelo Caetano. Morphing Musical Instrument Sounds with the Sinusoidal Model in the Sound Morphing Toolbox. Perception, Representations, Image, Sound, Music, 12631, Springer International Publishing, pp.481-503, 2021, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-70210-6_31⟩. ⟨hal-03475202⟩
  • Laetitia Petit. L’interprétation et/ou l’herméneutique ?. Michel Imberty : La psychologie de la musique au-delà des sciences cognitives,, 2021. ⟨hal-03083889⟩
  • Sebastien Denjean, Richard Kronland-Martinet, Vincent Roussarie, Sølvi Ystad. Zero-Emission Vehicles Sonification Strategy Based on Shepard-Risset Glissando. Richard Kronland-MartinetSølvi YstadMitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music Perception, Representations, Image, Sound, Music, 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, Springer Nature Switzerland AG 2021, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03324608⟩
  • Jean Vion-Dury, Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Sølvi Ystad, et al.. How Would You Reproduce a Synthetic Sound of an Ellipse in Water ? A Phenomenological Investigation of Pre-reflexive Contents of Consciousness. Richard Kronland-Martinet Sølvi Ystad Mitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music, 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, pringer Nature Switzerland AG, pp.726, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6⟩. ⟨hal-03324621⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Hasard et Création. Le hasard, le calcul et la vie, ISTE Editions, 2021, 9781784057244. ⟨hal-02425267v3⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Actors Studio. Encyclopædia Universalis, 2021. ⟨hal-03098653⟩
  • Christine Esclapez. ‘Aller à…’. Boris de Schloezer et la réalité musicale. Presses Universitaires de Rennes. Boris de Schlœzer, un intellectuel européen, le philosophe, le traducteur, le musicologue, le critique, A paraître. ⟨hal-03347099⟩
  • Sylvain Brétéché. The Deaf Musical Experience.: Bodily And Visual Specificities: Corpaurality And Vusicality.. Richard Kronland-Martinet; Sølvi Ystad; Mitsuko Aramaki. Perception, Representations, Image, Sound, Music. 14th International Symposium, CMMR 2019, Marseille, France, October 14–18, 2019, Revised Selected Papers, 12631, Springer-Verlag, pp.422-448, 2021, Lecture Notes in Computer Science, 978-3-030-70209-0. ⟨10.1007/978-3-030-70210-6_28⟩. ⟨halshs-03130971⟩
  • Christine Esclapez. Sémiotique de la musique et au-delà. La sémiotique et ses horizons, Kime, A paraître. ⟨hal-03347100⟩
  • Rosine O'Kelly. L'image atmosphérique au cinéma. Poétique du flou naturel. Rodolphe Olcèse; Vincent Deville. L'Art tout contre la machine, Hermann Editions, 2021, 9791037010001. ⟨hal-03287837⟩
  • Brigida Migliore. Musicological subversions Identifying Derridian graft in musical analysis. in C. Allocca, F. Carbone, R. Coppola, B. Occhini (dir.), Upside-Down Investigating subversion processes, Quaderni della ricerca 6, Napoli, Uniorpress, 2020, p. 145-164., 2020. ⟨hal-03125998⟩
  • Julien Ferrando. Le son et la musique chez Marcel Pagnol : une dialectique singulière dans l’écriture cinématographique. Le Cinéma populaire français et ses musiciens, pp.243-266, 2020, ⟨10.4000/1895.7021⟩. ⟨hal-03080502⟩
  • Julien Ferrando. Comprendre le geste musical patrimonial dans un environnement numérique : le projet IMAPI. Scénographie numériques du patrimoine : Expérimentations, recherches et médiations., 2020. ⟨hal-03080492⟩
  • Marcelo Caetano, María Navarro-Cáceres, Gilberto Bernardes. Objective Evaluation of Tonal Fitness for Chord Progressions Using the Tonal Interval Space. Artificial Intelligence in Music, Sound, Art and Design, 12103, Springer International Publishing, pp.150-164, 2020, Lecture Notes in Computer Science, ⟨10.1007/978-3-030-43859-3_11⟩. ⟨hal-03473384⟩
  • Christine Esclapez. « From semio-ethics to semiotics of speech in music & musicology: a few theoretical (and utopian) projections » (p. 23-31). The Routledge Handbook of Music Signification, Routledge, 2020, 9781351237536. ⟨10.4324/9781351237536⟩. ⟨hal-02634453⟩
  • Julien Ferrando. MARCEL PAGNOL OU L'ART DE LA CO-CONSTRUCTION ARTISTIQUE. la paternité du réalisateur sur ses oeuvres, A paraître. ⟨hal-03080515⟩
  • Christine Esclapez, Grazia Giacco. Créer ou ne pas créer : pour une relocalisation de l’approche musicologique dans l’espace de la recherche-création. Giacco Grazia, Didier John, Chatelain Sabine, Verry Frédéric. Définir l’identité de la recherche-création : états des lieux et au-delà., EME, p. 107-132, 2020, 978-2-8066-3701-7. ⟨hal-02292531⟩
  • Elena Biserna. Musica da strada. Note sulla politica del quotidiano in Giuseppe Chiari . Giuseppe Chiari. Sous la direction de Cosetta Saba et Roberto Calabretto., In press. ⟨hal-02923326⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. La Méthode de l'Actors Studio : Genèse, Pratique et Phénoménologie. Être en scène, être en jeu. Statuts, esthétiques, processus et techniques pour l'interprète et le performeur, Presses universitaires de la Méditerranée, A paraître. ⟨hal-02342281v2⟩
  • Isabelle Singer. Frontiers in Atom Egoyan's films: identity, imagination and crossing through images. Cinema and the crossing of frontiers, In press. ⟨hal-02480553⟩
  • Elena Biserna. Ambulatory Sound-making. Re-writing, Re-appropriating, 'Presencing' Auditory Spaces. Michael Bull; Marcel Cobussen. The Bloomsbury Handbook of Sonic Methodologies, Bloomsbury, pp.297-313, 2020, 978-1501338755. ⟨hal-02923323⟩
  • Elena Biserna. Suono e musica. Marco Mancuso. Intervista con la media art. L'osservatorio Digicult tra arte, design e cultura digitale. Sous la direction de Marco Mancuso, In press. ⟨hal-02921129v2⟩
  • Jean-Pierre Moreau. L'émergence de la sémiose temporelle dans la vidéomusique. L'émergence en musique - Dialogue des sciences, 2019. ⟨hal-02293896⟩
  • Sylvain Brétéché. L’écoute encorporée, ou l’émergence du sensible : De la corpauralité à l’écoute musicale sourde. Xavier Hautbois; Martin Laliberté; Lenka Stransky; Vaclav Stransky. L'émergence en musique - Dialogue des sciences, Editions Delatour, 2019, 9782752103918. ⟨halshs-02489111⟩
  • Sølvi Ystad, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet. Timbre from Sound Synthesis and High-level Control Perspectives. Kai Siedenburg; Charalampos Saitis; Stephen McAdams; Arthur N. Popper; Richard N. Fay. Timbre: Acoustics, Perception, and Cognition, 69, Springer Nature, pp.361-389, 2019, Springer Handbook of Auditory Research Series (SHAR), 978-3-030-14831-7. ⟨10.1007/978-3-030-14832-4_13⟩. ⟨hal-01766645⟩
  • Elena Biserna. Auditory Trajectories in Art and the Everyday. Elena Biserna in conversation with Brandon LaBelle. Listen! Sound worlds from body to city. Sous la direction de Ariane Wilson. 149-160. Cambridge : Cambridge Scholar Press, 2019., 2019. ⟨hal-02923325⟩
  • Elena Biserna. Verso un'espansione di campo. Musiche e ascolti peripatetici negli anni 60. Caterina Tomeo. Sonic Arts. Tra esperienza percettiva e ascolto attivo, Castelvecchi, pp.91-110, 2019. ⟨hal-02926678⟩
  • Caroline Boë. Du désir d'écouter l'eau. Sons, Musique et Thérapie, 1, CNRS, A paraître, Sons Musique et Thérapies. ⟨hal-02416873⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau, Ruth Nahoum, Marcus Weisen. Le projet Sipapu : vers une micro-phénoménologie de la création. Xavier Lambert. Les enjeux cognitifs de l'artefact esthétique : tome 2, L'Harmattan, pp.187-194, 2019, 978-2-343-18776-1. ⟨hal-03511242⟩
  • Christine Esclapez. —« Le concept d’« ethos auctorial ». Processus narratifs et argumentatifs dans perVERSIONES (2011). Concert-performance pour voix et piano de Fátima Miranda et création photographique de Chema Madoz ». Hermann Musique. Narratologie et les arts (Paris: Hermann Musique), A paraître. ⟨hal-01780460⟩
  • Elena Biserna. The Resounding Flâneuse. Marea, Danilo Montanari Editore, 2018. ⟨hal-02926698⟩
  • Vincent Tiffon. Experiencing Music as Strong Works or as Games: The Examination of Learning Processes in the Production and Reception of Live Electronic Music. Routledge. Live-electronic Music: Composition, Performance, Study, 2018. ⟨hal-02371276⟩
  • Elena Biserna. A sonic punctuation of the urban journeys on the tramway lines of Le Mans . Song-Line. Sonification du tramway du Mans. Une cartographie sonore et poétique de la ville, Esba Talm, 2016. ⟨hal-02926685⟩
  • Elena Biserna. From the Self to the Other. Brandon LaBelle : Overheard and Interrupted. Sous la direction de Brandon LaBelle, 273-82. Dijon : Les presses du réel, 2016., 2016. ⟨hal-02923327⟩
  • Isabelle Singer. "Il est toujours préférable de ne pas voyager avec un mort" ou comment traverser les mythes de l'Ouest. Le Western et les mythes de l'Ouest - Littérature et arts de l'image, 2015. ⟨hal-03661706⟩
  • Elena Biserna. Tactiques artistiques et pratiques mobiles d’écoute médiatisée : entre 'révélation', 'superposition' et 'interaction'. Jérôme Joy; Peter Sinclair. Locus Sonus, 10 ans d’expérimentations en art sonore, Le mot et le reste, pp.193-212, 2015, 9782360541782. ⟨hal-02926712⟩
  • Christine Esclapez. « Les lieux du sens en musique (et ailleurs). Topoï et hologrammes ». L'Harmattan. Ontologies de la création en musique, 3, L'Harmattan, pp.63-74, 2014, Des lieux du sens en musique. Collection Sémiotique et philosophie de la musique, 978-2-343-04991-5. ⟨hal-02866624⟩
  • Elena Biserna. Living/Reviving Documents, Collections, Archives, and Atlases of Music and Listening. Notes on Christian Marclay's Work. Cosetta G. Saba, Francesco Federici. Cinema and Art as Archive: Form, Medium, Memory, Mimesis International, 2014. ⟨hal-02926716⟩
  • Christine Esclapez. « Cosmologie de l’instant en musique. Des êtres et de l’univers ». Christine Esclapez (dir.). Ontologies de la création en musique., 2, L'Harmattan, pp.35-57, 2013, Des instants en musique, 978-2-343-00579-9. ⟨hal-02819956⟩
  • Elena Biserna. Site-specific Exhibition and Re-Exhibition Strategies: Max Neuhaus’s Times Square. Julia Noordegraaf, Cosetta Saba, Barbara Le Maître, Vinzenz Hediger. Preserving and Exhibiting Media Art. Challenges and Perspectives, Amsterdam University Press, 2013. ⟨hal-02926720⟩
  • Elena Biserna. Intimate. L’emergenza del segno. Intimate, Adiacenze, 2011. ⟨hal-02926721⟩

Directions of work or proceedings

  • Tetsuo Kitahara, Mitsuko Aramaki, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. The 15th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research: Music in the AI Era. T. Kitahara, M. Aramaki, R. Kronland-Martinet, S. Ystad. Computer Music Multidisciplinary Research - CMMR2021, Nov 2021, Tokyo, Japan. pp.320, 2021, 15th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, 979-10-97-498-02-3. ⟨hal-03573804⟩
  • Javier Elipe Gimeno. VIOLENCE ET SOCIÉTÉ : Composition sonore et film expérimental. EMSHA. 2021, 9791036577604. ⟨hal-03505787⟩
  • Natacha Cyrulnik. les interactions des métiers du cinéma, communiquer pour creér un film. France. 2021, 9791032003114. ⟨hal-03292657⟩
  • Mondher Ayari, Jean-Marc Chouvel, Laetitia Petit. Michel Imberty : La psychologie de la musique au-delà des sciences cognitives. 2021. ⟨hal-03183621⟩
  • Pascal Cesaro, Pierre Fournier. La fiction au travail. Images du travail, travail des images, 2021. ⟨halshs-03178446⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau. Creation Research. Ivan Magrin-Chagnolleau. p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e.org, 6, 2021. ⟨hal-03511221⟩
  • Mitsuko Aramaki, Olivier Derrien, Richard Kronland-Martinet, Sølvi Ystad. Proceedings of the 14th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research. M. Aramaki, O. Derrien, R. Kronland-Martinet, S. Ystad. Perception, Representations, Image, Sound, Music, Oct 2019, Marseille, France. 2019, 979-10-97-498-01-6. ⟨hal-02382500⟩
  • Ivan Magrin-Chagnolleau, Michel Sicard. L'Art Qui Guérit. Ivan Magrin-Chagnolleau, Michel Sicard. p-e-r-f-o-r-m-a-n-c-e.org, 5, 2019. ⟨hal-03511218⟩
  • Sylvain Brétéché, Christine Esclapez. Music(s), Musicology and Science: Towards an Interscience Network.. Springer. 11265, pp.637-657, 2017, Music Technology with Swing. CMMR 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 11265. Springer. 637-657. ⟨hal-02320292⟩
  • Elena Biserna, Peter Sinclair. Audio Mobility . Wi: Journal of Mobile Media, 9 (2), http://wi.mobilities.ca/category/2015-vol-9-no-2-locus-sonus/, 2015. ⟨hal-02926734⟩
  • Elena Biserna, Precious Brown. Cinema, Architecture, Dispositif. Campanotto, 2011. ⟨hal-02926729⟩
  • Elena Biserna, Frédéric Monvoisin, Philippe Dubois. Extended Cinema. Le cinéma gagne du terrain. Campanotto, 2010. ⟨hal-02926732⟩

Other publications

  • Ezin Pierre Dognon, Pierre Ezin, Lokua Kanza. Compte rendu de Moko, 7 e album solo de Lokua Kanza. 2021. ⟨hal-03507734⟩
  • Julien Ferrando. Expériences d’écoutes : IMAPI (Interprétation en Acoustique Patrimoniale Immersive). Les Éditions Universitaires d'Avignon, 2020. ⟨hal-03080615⟩
  • Ludmila Postel. New Atlantis. 2020. ⟨hal-02935240⟩
  • Elena Biserna. La temporalité “immobile” du son : Hughes Germain. 2020. ⟨hal-02926695⟩
  • Elena Biserna, Carole Rieussec. Un 8 mars à plusieurs voix. 2020. ⟨hal-02926706⟩
  • Elena Biserna, Carole Rieussec. Voix debout. 2020. ⟨hal-02926693⟩
  • Elena Biserna. Uncontrollable radios. Forms of togetherness and resistance through voice and listening. Inner Space, 2020. ⟨hal-02926691⟩
  • Elena Biserna. Per un femminismo decoloniale (traduction de "Définir un champ : le féminisme décolonial" par Françoise Vergès (Paris : La Fabrique 2019, 11-67). 2019. ⟨hal-02926704⟩
  • Elena Biserna. L’écoute comme 'fabrique de la citoyenneté' : Radio Papesse et Süden Radio #3. 2019. ⟨hal-02926700⟩
  • Elena Biserna. Prendre la parole: Loreto Martínez Troncoso. Un dialogue ventriloque avec Elena Biserna. 2019. ⟨hal-02924276⟩
  • Christine Esclapez. « La Messe (1977) de Maurice Ohana (1913-1992) Du mobile et de l’immobile : du son au geste (et vice versa) »,. L’Education Musicale (J. Bell, ed.), 2019. ⟨hal-02320304⟩
  • Vincent Tiffon. Recension : Karlheinz Stockhausen. Comment passe le temps. Essais sur la musique 1952-1961 . Éd. Philippe Albèra, trad. de l’allemand par C. Mayer. Genève : Contrechamps, 2017. 331 p.. 2019. ⟨hal-02371249⟩
  • Ludmila Postel. Soundcamp, 24 heures d’écoute du monde. 2019. ⟨hal-03527969⟩
  • Vincent Tiffon. Chion, Michel (1947-) : présentation synthétique des écrits. 2018. ⟨hal-02371231⟩
  • Elena Biserna, Carole Rieussec. Observatoire des différences : Prologue . 2018. ⟨hal-02926710⟩
  • Elena Biserna, Anna Raimondo. Nouveaux genres d'écoute : Rencontre avec Anna Raimondo. 2018. ⟨hal-02926708⟩

Preprints, Working Papers

  • Javier Elipe Gimeno. Michel Chion et l’écriture audio-logo-visuelle : Structuration du temps et phénomènes audio-visuels dans « La Messe de terre ». 2022. ⟨hal-03505868⟩
  • Konstantinos Alevizos. Bibliographical anachronism: The Art of Fugue by Johann Sebastian Bach. 2022. ⟨hal-03161248v2⟩
  • Julien Ferrando. Rendre audible les scènes rock dans les années soixante : Woodstock, un territoire d’expérimentation et de création de la sonorisation moderne. 2021. ⟨hal-03472965⟩
  • Caroline Boë. Ces sons qui nous envahissent : field recordings, balades et paysages sonores éco-artivistes. 2021. ⟨hal-03336095v2⟩
  • Baptistine Marcel. LA PRATIQUE MUSICIENNE PARTICIPATIVE LE CAS DES PARTITIONS GRAPHIQUES. 2021. ⟨hal-02315482v2⟩
  • Jean-Yves Blaise, Iwona Dudek, Anthony Pamart, Laurent Bergerot, Adrien Vidal, et al.. Acquisition & integration of spatial and acoustic features: a workflow tailored to small-scale heritage architecture. 2021. ⟨halshs-03483210⟩
  • Jean-Pierre Moreau. Prémisses à l’apparition…. 2020. ⟨hal-02907531v2⟩
  • Jean Vion-Dury, Marie Degrandi, Gaëlle Mougin, Thomas Bordonné, Sølvi Ystad, et al.. How do you reproduce a synthetic sound of an ellipse in water ? A phenomenological investigation of pre-reflexive contents of consciousness.. In press. ⟨hal-02982288⟩
  • Jean-Pierre Moreau. Hermann Slobbe L'enfant aveugle 2. 2020. ⟨hal-02917783⟩
  • Christine Esclapez. De la sémio-éthique à une sémiotique de la « parole » en musique et musicologie : de quelques projection(s) théorique(s) et utopiques. 2020. ⟨hal-02634707⟩
  • Jean Vion-Dury. Quand la conscience crée des neurones ou peut-on se débarrasser des mythologies neuroscientifiques ?. 2020. ⟨hal-03078367⟩
  • Manuel Dias Alves, Jean Vion-Dury. IATROGENIC ENCEPHALOPATHIES ARE NOT SO RARE IN PSYCHIATRY: A RETROSPECTIVE STUDY ABOUT 5217 EEG EXAMINATIONS (pre-publication). 2019. ⟨hal-02310700⟩
  • Caroline Boë. DREAM CITY Retour de résidence d'immersion, octobre 2018. 2018. ⟨hal-02333370v2⟩
  • Caroline Boë. LE PASTICHE MUSICAL COMME INTERPRÉTATION CRITIQUE ET ARTISTIQUE. 2018. ⟨hal-02004784v2⟩
  • Caroline Boë. Les « trésors du signifiant » dans les Récitations de Georges Aperghis. 2018. ⟨hal-02004780v2⟩

Reports

  • Loup Bernard, Chloé Besombes, Philippe Boula de Mareüil, Lisa Chupin, Erwan Dagorne, et al.. Recherche culturelle et sciences participatives PARTICIP-ARC. [Rapport de recherche] Muséum national d'Histoire naturelle. 2019. ⟨mnhn-02297638⟩

Theses

  • Corentin Bernard. Perception of audio-haptic textures for new touchscreen interactions. Engineering Sciences [physics]. Aix-Marseile Université, 2022. English. ⟨tel-03591014⟩
  • Baptistine Marcel. Analyser l'improvisation collective non-idiomatique aujourd'hui : Trois études de cas. Musique, musicologie et arts de la scène. Aix-Marseille Universite, 2021. Français. ⟨tel-03544097⟩
  • Maïté Erra. Étude du processus créatif interdisciplinaire et collectif dans la formation des musiciens intervenants. Musique, musicologie et arts de la scène. Aix-Marseile Université, 2021. Français. ⟨tel-03614615⟩

Audios

  • Javier Elipe Gimeno. ELIPE JAVIER - Entr’acte (2015) : Pour 6 percussions, électronique et vidéo. 2015. ⟨medihal-01663314⟩